RAI- HC- tietojärjestelmän hoito- ja palvelusuunnitelman kehittäminen
Saarela, Sirpa; Hiltunen, Leila (2013)
Saarela, Sirpa
Hiltunen, Leila
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092615571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092615571
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulin seudun ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutusohjelma, Ylempi AMK
Tekijä(t): Hiltunen Leila & Saarela Sirpa
Opinnäytetyön nimi: Kotihoidon RAI-HC- tietojärjestelmän hoito- ja palvelusuunnitelman kehittäminen
Työn ohjaaja(t): Yliopettaja TtT Sandelin Pirkko ja FT Korkeakangas Eveliina
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Syksy 2013 Sivumäärä: esim. 56 + 5 liitesivua
Työyhteisölähtöinen kehittäminen perustuu työssä ja työyhteisössä tunnistettuihin tarpeisiin ja haasteisiin, se on työtoiminnan kehittämistä tavoitteiden ja visioiden saavuttamiseksi. Työyhteisölähtöinen kehittäminen on viitekehys käytännön työtehtävien ja työmenetelmien kehittämiselle. Siinä painottuu välittömien ja usein kertaluonteisten parannusten lisäksi pyrkimys pitkäjänteisiin parannuksiin työyhteisön tavoissa toimia osana organisaatiota ja toimintaympäristöä. Kehittämistyö lisää ymmärrystä työyhteisön perustehtävästä. Perustehtävän määrittely ja tulevaisuuteen suuntautuneet visiot ja kehittämistavoitteet koetaan työn suunnitelmallisuutta lisäävänä.
Oulun kaupungin ikääntyneiden hoidossa on käytössä RAI- järjestelmä, jonka arviointijärjestelmän avulla kerätään kattavasti tietoa asiakkaan toimintakyvystä ja hoidon tarpeesta. RAI- tietojärjestelmän käyttö on kaikkia kotihoidossa työssä olevia hoitajia koskeva asia. On tärkeää, että RAI: n käyttäminen lähtee työntekijöistä ja he kokevat sen olennaisesti työhönsä kuuluvaksi ja tuloksia tuovaksi työvälineeksi.
Tämän kehittämistehtävän tarkoitus on kehittää RAI- järjestelmään hoito- ja palvelusuunnitelma osio, jonka käyttö pyritään tekemään mahdollisimman helppokäyttöiseksi työntekijän näkökulmasta ja näin myös palvelee asiakkaita laadukkaamman hoidon saannissa. Kehittämistyömme käynnistyi suunnitteluvaiheella ja yhteistyökumppaneiden tapaamisella. Tässä kehittämistyössä tärkeä yhteistyökumppani oli RAI- soft, joka omistaa järjestelmän ja ylläpitää toimintaa. RAI- soft vastasi kehittämistyömme teknisistä ratkaisuista. Kehittämistehtävässämme hyödynsimme kotihoidon henkilökunnan näkemyksiä ja kokemuksia hoito- ja palvelusuunnitelmaosiota tehdessämme. Hoito- ja palvelusuunnitelman tavoitteena on tukea ja edistää asiakaslähtöistä ja kuntouttavaa työtä kattavasti koko palvelujärjestelmässä.
Avainsanat: RAI, hoito- ja palvelusuunnitelma, projekti
Oulin seudun ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutusohjelma, Ylempi AMK
Tekijä(t): Hiltunen Leila & Saarela Sirpa
Opinnäytetyön nimi: Kotihoidon RAI-HC- tietojärjestelmän hoito- ja palvelusuunnitelman kehittäminen
Työn ohjaaja(t): Yliopettaja TtT Sandelin Pirkko ja FT Korkeakangas Eveliina
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Syksy 2013 Sivumäärä: esim. 56 + 5 liitesivua
Työyhteisölähtöinen kehittäminen perustuu työssä ja työyhteisössä tunnistettuihin tarpeisiin ja haasteisiin, se on työtoiminnan kehittämistä tavoitteiden ja visioiden saavuttamiseksi. Työyhteisölähtöinen kehittäminen on viitekehys käytännön työtehtävien ja työmenetelmien kehittämiselle. Siinä painottuu välittömien ja usein kertaluonteisten parannusten lisäksi pyrkimys pitkäjänteisiin parannuksiin työyhteisön tavoissa toimia osana organisaatiota ja toimintaympäristöä. Kehittämistyö lisää ymmärrystä työyhteisön perustehtävästä. Perustehtävän määrittely ja tulevaisuuteen suuntautuneet visiot ja kehittämistavoitteet koetaan työn suunnitelmallisuutta lisäävänä.
Oulun kaupungin ikääntyneiden hoidossa on käytössä RAI- järjestelmä, jonka arviointijärjestelmän avulla kerätään kattavasti tietoa asiakkaan toimintakyvystä ja hoidon tarpeesta. RAI- tietojärjestelmän käyttö on kaikkia kotihoidossa työssä olevia hoitajia koskeva asia. On tärkeää, että RAI: n käyttäminen lähtee työntekijöistä ja he kokevat sen olennaisesti työhönsä kuuluvaksi ja tuloksia tuovaksi työvälineeksi.
Tämän kehittämistehtävän tarkoitus on kehittää RAI- järjestelmään hoito- ja palvelusuunnitelma osio, jonka käyttö pyritään tekemään mahdollisimman helppokäyttöiseksi työntekijän näkökulmasta ja näin myös palvelee asiakkaita laadukkaamman hoidon saannissa. Kehittämistyömme käynnistyi suunnitteluvaiheella ja yhteistyökumppaneiden tapaamisella. Tässä kehittämistyössä tärkeä yhteistyökumppani oli RAI- soft, joka omistaa järjestelmän ja ylläpitää toimintaa. RAI- soft vastasi kehittämistyömme teknisistä ratkaisuista. Kehittämistehtävässämme hyödynsimme kotihoidon henkilökunnan näkemyksiä ja kokemuksia hoito- ja palvelusuunnitelmaosiota tehdessämme. Hoito- ja palvelusuunnitelman tavoitteena on tukea ja edistää asiakaslähtöistä ja kuntouttavaa työtä kattavasti koko palvelujärjestelmässä.
Avainsanat: RAI, hoito- ja palvelusuunnitelma, projekti