Kuinka pankki voi johtaa asiakkuuksiaan? : Laadullinen tutkimus erään pankin asiakkuuksien johtamisesta.
Asikainen, Kari (2013)
Asikainen, Kari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101216072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101216072
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan kohdeyrityksenä toimivan pankki X:n asiakkuuksien johtamista ja asiakaskannattavuustiedon käyttöä. Tehdyn tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa, mitä kehitettävää pankki X:n asiakkuuksien johtamisessa on, kuinka asiakaskannattavuus tulee esille pankin henkilöstön työtehtävissä ja mitkä ovat pankin vahvuuksia ja heikkouksia asiakkuuksien johtamisessa. Näiden tutkimuskysymysten lisäksi taustalla pyritään pohtimaan ja esittämään erilaisia vaihtoehtoja, kuinka pankin on mahdollista johtaa asiakkuuksiaan. Opinnäytetyössä ei määritetä yhtä oikeaa tapaa asiakkuuksien johtamiselle, vaan esitellään aihepiiristä useita eri ulottuvuuksia.
Tutkimuksen viitekehyksessä käsitellään pankkien asiakaskannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä, asiakkuuksien johtamista ja asiakaskannattavuutta sekä seikkoja, joihin pankin kannattaa kiinnittää asiakkuuksiensa johtamisessa huomiota. Pankkien asiakaskannattavuuteen vaikuttavat muun muassa finanssialan sääntely, alan kilpailu, korkotaso ja tietotekniikan kehitys. Pankkialaa on pidetty yhtenä uraauurtavista aloista asiakkuuksien johtamisessa, joskin pankkitoiminta erottautuu luonteeltaan muusta yritystoiminnasta. Asiakkuuksien johtamisen osalta käsitellään muun muassa asiakkuuden lujuutta, asiakassalkkuajattelua ja hinnoittelua.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tutkimusta varten neljälle pankki X:ssä työskentelevälle henkilölle tehtiin teemahaastattelut, joissa kartoitettiin heidän näkemyksiään pankin asiakkuuksien johtamisesta ja asiakaskannattavuustiedon käytöstä. Haastatteluista saatujen tulosten perusteella pankki X:n asiakkuuksien johtamisessa on useita kehittämiskohteita, mutta toisaalta myös selkeitä vahvuuksia. Positiivisia piirteitä ovat esimerkiksi pitkäjänteinen suhtautuminen asiakkuuksien kehittämiseen ja asiakkuuden johtaminen elinkaaren eri vaiheissa. Kehitettävää on muun muassa pankissa käytettyjen asiakkuuksien johtamisen apuvälineiden selkiyttämisessä, tavoitteiden asettamisessa ja asiakaskannattavuustiedon käytettävyydessä. Johtopäätöksissä esitetään näihin ongelmiin joitakin kehitysehdotuksia, mutta tulkinnallisen tutkimuksen tapaan päätarkoituksena on pyrkiä ymmärtämään tutkimuskohdetta, tässä tapauksessa pankin asiakkuuksien johtamista, paremmin.
Tutkimuksen viitekehyksessä käsitellään pankkien asiakaskannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä, asiakkuuksien johtamista ja asiakaskannattavuutta sekä seikkoja, joihin pankin kannattaa kiinnittää asiakkuuksiensa johtamisessa huomiota. Pankkien asiakaskannattavuuteen vaikuttavat muun muassa finanssialan sääntely, alan kilpailu, korkotaso ja tietotekniikan kehitys. Pankkialaa on pidetty yhtenä uraauurtavista aloista asiakkuuksien johtamisessa, joskin pankkitoiminta erottautuu luonteeltaan muusta yritystoiminnasta. Asiakkuuksien johtamisen osalta käsitellään muun muassa asiakkuuden lujuutta, asiakassalkkuajattelua ja hinnoittelua.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tutkimusta varten neljälle pankki X:ssä työskentelevälle henkilölle tehtiin teemahaastattelut, joissa kartoitettiin heidän näkemyksiään pankin asiakkuuksien johtamisesta ja asiakaskannattavuustiedon käytöstä. Haastatteluista saatujen tulosten perusteella pankki X:n asiakkuuksien johtamisessa on useita kehittämiskohteita, mutta toisaalta myös selkeitä vahvuuksia. Positiivisia piirteitä ovat esimerkiksi pitkäjänteinen suhtautuminen asiakkuuksien kehittämiseen ja asiakkuuden johtaminen elinkaaren eri vaiheissa. Kehitettävää on muun muassa pankissa käytettyjen asiakkuuksien johtamisen apuvälineiden selkiyttämisessä, tavoitteiden asettamisessa ja asiakaskannattavuustiedon käytettävyydessä. Johtopäätöksissä esitetään näihin ongelmiin joitakin kehitysehdotuksia, mutta tulkinnallisen tutkimuksen tapaan päätarkoituksena on pyrkiä ymmärtämään tutkimuskohdetta, tässä tapauksessa pankin asiakkuuksien johtamista, paremmin.