Mobiilipeligrafiikan optimointi : Case: Trials Frontier
Palmi, Daniel (2013)
Palmi, Daniel
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101116034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101116034
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esille merkittävimmät tekniikat ja seikat peligrafiikan optimointiin 3d-graafikon näkökulmasta. Oppimani tekniikat liittyvät tiiviisti Trials Frontier – mobiilipeliin, joka on kirjoitushetkellä kehitteillä Redlynx Ubisoft -studiossa. Olen projektis-sa 3d-graafikkona ja luonut peliin suurimman osan 3d-objekteista. Projektin parissa on työn kautta tullut opittua monia tekniikoita reaaliaikaisen grafiikan optimointiin ja esitän tässä opinnäytetyössä keskeisimmät monilla esimerkkitapauksilla.
Suurin osa optimoinnin esimerkeistä liittyy teksturointiin tai tekstuurikoordinaattien määrit-telemiseen. Käytänkin esimerkeissäni paljon havainnollistavia kuvia malleista ja tekstuu-reista, joita olen luonut peliin projektin aikana. Reaaliaikaisen grafiikan optimointiin liittyy myös paljon teknisiä asioita pelimoottorin ja koodin puolelta. Näistä pyrin käymään läpi perusteet, joita graafikon on hyvä ymmärtää, vaikka rajauksen kannalta ne eivät graafikolle olisi tärkeimpiä tekijöitä.
Opinnäytetyön rajauksen kannalta työni keskittyy erityisesti mobiilipeleihin, enkä käsittele varsinaisesti konsolipelien reaaliaikaista grafiikkaa optimoinnin kannalta. Samat periaatteet pätevät kuitenkin myös konsolipuolella, ja sivuan työssäni myös tätä aluetta hieman.
Suurin osa optimoinnin esimerkeistä liittyy teksturointiin tai tekstuurikoordinaattien määrit-telemiseen. Käytänkin esimerkeissäni paljon havainnollistavia kuvia malleista ja tekstuu-reista, joita olen luonut peliin projektin aikana. Reaaliaikaisen grafiikan optimointiin liittyy myös paljon teknisiä asioita pelimoottorin ja koodin puolelta. Näistä pyrin käymään läpi perusteet, joita graafikon on hyvä ymmärtää, vaikka rajauksen kannalta ne eivät graafikolle olisi tärkeimpiä tekijöitä.
Opinnäytetyön rajauksen kannalta työni keskittyy erityisesti mobiilipeleihin, enkä käsittele varsinaisesti konsolipelien reaaliaikaista grafiikkaa optimoinnin kannalta. Samat periaatteet pätevät kuitenkin myös konsolipuolella, ja sivuan työssäni myös tätä aluetta hieman.