Prosessiajattelun käyttöönotto Oulun seudun ammattikorkeakoulun opiskelijakunnassa
Peltokangas, Niko (2009-12-18T10:59:58Z)
Peltokangas, Niko
2009-12-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401102163
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401102163
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on prosessiajattelun käyttöönotto Oulun seudun ammattikorkeakoulun opiskelijakunnassa (OSAKO), joka on työn toimeksiantaja. Työn toiminnallisena osuutena laaditaan prosessikäsikirja. Prosessien tunnistaminen ja kuvaaminen auttaa opiskelijakuntaa mittaamaan ja kehittämään toimintansa tehokkuutta ja asiakaslähtöisyyttä sekä palvelee toimijoiden perehdyttämisen ja työnjaon tarpeita. Kehittämistehtävän ulkopuolelle rajataan toimijoiden kouluttaminen. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu prosessijohtamisesta ja järjestötoiminnan kehittämisestä. Prosessijohtamisen yhteydessä tarkastellaan myös prosessiajatteluun läheisesti liittyvän laatujohtamisen tietoperustaa ja prosessiajattelun käyttöönoton vaatimaa muutosjohtamista. Taustaa järjestön prosessiajattelun tueksi haetaan sekä julkishallinnon prosessien että liiketoimintaprosessin johtamisesta. Prosessikäsikirja on laadittu tiiviissä yhteistyössä opiskelijakunnan toimijoiden kanssa. Prosessien tunnistamisessa, määrittelyssä ja kuvaamisessa on hyödynnetty lähdekirjallisuudessa sovellettua menetelmää, joka pohjautuu julkishallintoa varten laadittuun JHS 152 -suositukseen. Kehittämismenetelmään on vaikuttanut myös Oulun seudun ammattikorkeakoulun omaksuma prosessiajattelu ja laadunvarmistusjärjestelmä. Kehittämistehtävän keskeisenä tuloksena on syntynyt prosessikäsikirja, mutta käytännössä prosessiajattelun käyttöönoton onnistumisesta voidaan saada näyttöä vasta ajan kuluessa. Prosessikäsikirjan tärkeimpinä saavutuksina voidaan pitää pääprosessien asiakaslähtöistä tunnistamista, kehittämis- ja laatutyövälineiden kokoamista sekä prosessikartan laatimista. Johtopäätöksenä todetaan, että prosessiajattelu soveltuu ammattikorkeakoulun opiskelijakunnan toimintaan.