Pääurakoitsijan tiedonkulun kehittäminen hankkeen osapuolten välillä
Kumpumäki, Joni-Pekka (2013)
Lataukset:
Kumpumäki, Joni-Pekka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102116220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102116220
Tiivistelmä
Tämän lopputyön tarkoituksena on kehittää tiedonkulkua rakennusalan hankkeen osapuolten välillä. Työssä luodaan valmiita lomakepohjia, joiden tavoitteena on yhdenmukaistaa yrityksen tiedonkulkua.
Työ aloitettiin teettämällä tyytyväisyyskysely kolmen eri linjasaneeraushankkeen osapuolille, jotta saataisiin selville asianomaisten näkökulma tiedonkulun toimivuudesta. Työhön kuuluu myös extranet-palveluun tutustuminen ja valmiiden palvelujen vertailu. Tarkoituksena on tulevaisuudessa keskittää niin hankkeen osapuolten välisen kuin yrityksen sisäisen tiedonkulun saman palvelun alle.
Tarve tiedonkulun kehittämiselle on nykyaikaistuminen. Nykyaikana paperiliikenne on vähentynyt ja se on myös suositeltavaa. Tiedonkulku tapahtuu entistä enemmän sähköisessä muodossa.
Ongelmakohtia vanhanmallisessa, paperisessa tiedonkulussa on työläisyys ja asianomaisten tavoitettavuus. Paperinen tiedote ei välttämättä tavoita vastaanottajaa, ja tiedotteiden jakaminen on työlästä. Sähköisessä tiedottamisessa tieto kulkee useaa reittiä pitkin, joten tieto tavoittaa varmemmin vastaanottajan.
Työ aloitettiin teettämällä tyytyväisyyskysely kolmen eri linjasaneeraushankkeen osapuolille, jotta saataisiin selville asianomaisten näkökulma tiedonkulun toimivuudesta. Työhön kuuluu myös extranet-palveluun tutustuminen ja valmiiden palvelujen vertailu. Tarkoituksena on tulevaisuudessa keskittää niin hankkeen osapuolten välisen kuin yrityksen sisäisen tiedonkulun saman palvelun alle.
Tarve tiedonkulun kehittämiselle on nykyaikaistuminen. Nykyaikana paperiliikenne on vähentynyt ja se on myös suositeltavaa. Tiedonkulku tapahtuu entistä enemmän sähköisessä muodossa.
Ongelmakohtia vanhanmallisessa, paperisessa tiedonkulussa on työläisyys ja asianomaisten tavoitettavuus. Paperinen tiedote ei välttämättä tavoita vastaanottajaa, ja tiedotteiden jakaminen on työlästä. Sähköisessä tiedottamisessa tieto kulkee useaa reittiä pitkin, joten tieto tavoittaa varmemmin vastaanottajan.