Suunnittelulla lisää tehoa markkinointiviestintään Facebookissa
Pasanen, Hanna (2013)
Pasanen, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102416290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102416290
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten pk-yrityksen rajatuilla resursseilla saa Facebookissa tehtävästä markkinointiviestinnästä mahdollisimman hyvän tuloksen. Tavoitteena oli lisätä tietoa eri suunnittelumalleista ja käytännön toimenpiteistä, kuten aikatauluttamisesta ja toiminnan tuloksellisuuden mittaamisesta. Prosessin tavoitteena oli lisätä kohdeyrityksen osaamista ja tietotaitoa ja uudella toimintamallilla tavoiteltiin toimintaan jatkuvuutta ja suunnitelmallisuutta, joka lähtötilanteessa puuttui.
Tutkimuksen viitekehys perustuu strategisen viestinnän, digitaalisen markkinointiviestinnän, Facebookin ja SOSTAC®-mallin pohjalle ja se tarkastelee, kuinka yrityksen strategiassa esitetyt tavoitteet jalkautetaan osaksi käytännön toimintaa ja millaista on toteuttaa tehokasta markkinointia Facebookissa.
Tutkimusaineisto kerättiin kohdeyrityksen Facebook-sivun datasta, jota verrattiin prosessin aikana kertyneeseen dataan. Näin haluttiin selvittää, onko mahdollista ennakoida yksittäisten päivitysten toimivuutta. Lisäksi kirjallisuudesta, aihealueen verkkojulkaisuista ja seminaareista sekä koulutuksista kerättiin käytännön tietoa ja kokemuksia toimivista toimintamalleista viitekehyksen toimivuuden varmistamiseksi.
Implementointivaiheessa teoreettisesta mallista muokkaantui pk-yritykselle soveltuva kevennetty suunnittelumalli sekä työn tekemisen tueksi vuosikello, vastuunjakotaulukko kampanja-aikatauluksineen sekä raportointipohja mittareista. Lisäksi havaittiin eroja eri tyyppisten seinäpäivitysten toimivuudessa, mutta selkeää vastausta siihen, millainen päivitys varmasti toimii, ei löydetty.
Tutkimuksen viitekehys perustuu strategisen viestinnän, digitaalisen markkinointiviestinnän, Facebookin ja SOSTAC®-mallin pohjalle ja se tarkastelee, kuinka yrityksen strategiassa esitetyt tavoitteet jalkautetaan osaksi käytännön toimintaa ja millaista on toteuttaa tehokasta markkinointia Facebookissa.
Tutkimusaineisto kerättiin kohdeyrityksen Facebook-sivun datasta, jota verrattiin prosessin aikana kertyneeseen dataan. Näin haluttiin selvittää, onko mahdollista ennakoida yksittäisten päivitysten toimivuutta. Lisäksi kirjallisuudesta, aihealueen verkkojulkaisuista ja seminaareista sekä koulutuksista kerättiin käytännön tietoa ja kokemuksia toimivista toimintamalleista viitekehyksen toimivuuden varmistamiseksi.
Implementointivaiheessa teoreettisesta mallista muokkaantui pk-yritykselle soveltuva kevennetty suunnittelumalli sekä työn tekemisen tueksi vuosikello, vastuunjakotaulukko kampanja-aikatauluksineen sekä raportointipohja mittareista. Lisäksi havaittiin eroja eri tyyppisten seinäpäivitysten toimivuudessa, mutta selkeää vastausta siihen, millainen päivitys varmasti toimii, ei löydetty.