Tilannetaulut avuksi kommunikointiin afaattisen potilaan ja hoitajan välille
Ruokangas, Sanna-Maria; Romppainen, Katja (2013)
Ruokangas, Sanna-Maria
Romppainen, Katja
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102916391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102916391
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä kehitettiin tilannetauluja avuksi afaattisten potilaiden ja hoitajien väliseen kommunikointiin. Toimeksiantajana oli Kuopion yliopistollisen sairaalan Sydänkeskus (KYS). KYSin Sydänkeskuksen henkilökunta oli kokenut haasteelliseksi hoitotilanteiden vuorovaikutuksen afaattisen potilaan kanssa. Tilannetaulujen avulla henkilökunnan on helpompi tiedustella afaattisen potilaan vointia sekä kertoa potilaalle muun muassa hänen hoidostaan ja päivän tapahtumista. Myös potilaan on helpompi kertoa omista tarpeistaan. Tilannetaulujen lisäksi tehtiin käyttöohje, josta hoitajat voivat kerrata nopeasti tilannetaulujen käytön pääperiaatteita.
Opinnäytetyötä varten tarvittavaa taustatietoa kerättiin haastattelemalla KYSin Sydänkeskuksen hoitohenkilökuntaa hoitotoimenpiteistä ja osaston käytännöistä. Lisäksi hankittiin tietoa afasiasta, puhetta tukevista ja korvaavista kommunikointikeinoista (AAC) sekä vuorovaikutuksesta hoitajan ja afaattisen potilaan välillä.
Tilannetaulujen kuvat kerättiin Papunetin kuvatyökalun avulla, niitä muokattiin tarpeen mukaan sekä koottiin tauluiksi. Työstövaiheessa konsultoitiin KYSin Tikoteekin puheterapeuttia sekä Sydänkeskuksen henkilökuntaa. Tilannetaulut luovutettiin KYSin Sydänkeskuksen käyttöön elokuussa 2013. Samalla opastettiin ja kannustettiin henkilökuntaa niiden käyttämisessä. Tilannetauluihin tutustuneet henkilökunnan jäsenet pitivät tauluja selkeinä ja helppokäyttöisinä.
Suurin osa heistä uskoi käyttävänsä tilannetauluja kohdatessaan afaattisen potilaan. Osa tilannetauluista soveltuu käytettäväksi muissakin ympäristöissä, kuten muilla osastoilla tai toisessa sairaalassa. Tulevaisuudessa samantyylisiä kommunikointitauluja voisi tehdä muillekin KYSin osastoille. Osastojen henkilökunta ei välttämättä tiedosta, että kommunikoinnin apuvälineitä voisi käyttää hyödyksi haastavissa kommunikointitilanteissa. Muutaman vuoden kuluttua kommunikointitaulujen käyttöönotosta voisi selvittää, kuinka usein niitä käytetään ja miten ne ovat toimineet käyttötilanteissaan.
Opinnäytetyötä varten tarvittavaa taustatietoa kerättiin haastattelemalla KYSin Sydänkeskuksen hoitohenkilökuntaa hoitotoimenpiteistä ja osaston käytännöistä. Lisäksi hankittiin tietoa afasiasta, puhetta tukevista ja korvaavista kommunikointikeinoista (AAC) sekä vuorovaikutuksesta hoitajan ja afaattisen potilaan välillä.
Tilannetaulujen kuvat kerättiin Papunetin kuvatyökalun avulla, niitä muokattiin tarpeen mukaan sekä koottiin tauluiksi. Työstövaiheessa konsultoitiin KYSin Tikoteekin puheterapeuttia sekä Sydänkeskuksen henkilökuntaa. Tilannetaulut luovutettiin KYSin Sydänkeskuksen käyttöön elokuussa 2013. Samalla opastettiin ja kannustettiin henkilökuntaa niiden käyttämisessä. Tilannetauluihin tutustuneet henkilökunnan jäsenet pitivät tauluja selkeinä ja helppokäyttöisinä.
Suurin osa heistä uskoi käyttävänsä tilannetauluja kohdatessaan afaattisen potilaan. Osa tilannetauluista soveltuu käytettäväksi muissakin ympäristöissä, kuten muilla osastoilla tai toisessa sairaalassa. Tulevaisuudessa samantyylisiä kommunikointitauluja voisi tehdä muillekin KYSin osastoille. Osastojen henkilökunta ei välttämättä tiedosta, että kommunikoinnin apuvälineitä voisi käyttää hyödyksi haastavissa kommunikointitilanteissa. Muutaman vuoden kuluttua kommunikointitaulujen käyttöönotosta voisi selvittää, kuinka usein niitä käytetään ja miten ne ovat toimineet käyttötilanteissaan.