Ammattilaistapahtuman tuotantoprosessin kehittäminen : case: Helsingin Kahviviikko
Stenberg, Iita (2021)
Stenberg, Iita
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201031019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201031019
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toimintatutkimus, jonka kehittämiskohteena on Helsingin Kahviviikon tuotantoprosessi. Työn tilaaja Helsingin Kahviviikko järjestää erikoiskahvialan tapahtumaviikkoa, joka koostuu satelliittitapahtumista kahviloissa, Moccamasterin SM-kilpailuista, Roasters Challengistä ja Disloyalty Cardista. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää miten toimii erikoiskahvialan ammattilaistapahtuman tuotantoprosessi, millaista osaamista työryhmästä löytyy ja mitä erityispiirteitä tapahtumilla on.
Tietopohjassa käydään läpi erikoiskahvin määritelmää, avataan tapahtuman tuotantoprosessia ja esimerkkien avulla määritellään ammattilaistapahtumien mahdollisuuksia viihteen ja koulutuksen rajapinnassa. Aineisto koostuu haastattelusta, benchmarkingista ja tulevaisuustyöpajasta.
Työn tuloksena selvisi, että toimivan erikoiskahvialan ammattilaistapahtuman, Helsingin Kahviviikon, tuotantoprosessin suurimmat kehityskohteet olivat tapahtuman konsepti, tiimin työnjako sekä tuotantoprosessin aikataulu. Myös markkinointi koettiin puutteelliseksi. Tuotantoprosessi tarvitsi rakennetta ja järjestelmällisyyttä. Toimivassa erikoiskahvialan ammattilaistapahtuman tuotannossa otetaan huomioon kohderyhmä ja tiimistä löytyy alan tuntemusta.
Tuotin työn tulosten perusteella ehdotuksia Helsingin Kahviviikon tuotantoprosessin kehittämiseksi. Kehitysehdotukset olivat tuotannon vuosikello, uudet vastuualueet työryhmälle ja tapahtumien konseptien selkeyttämiseksi luotu projektisuunnitelmapohja.
Tietopohjassa käydään läpi erikoiskahvin määritelmää, avataan tapahtuman tuotantoprosessia ja esimerkkien avulla määritellään ammattilaistapahtumien mahdollisuuksia viihteen ja koulutuksen rajapinnassa. Aineisto koostuu haastattelusta, benchmarkingista ja tulevaisuustyöpajasta.
Työn tuloksena selvisi, että toimivan erikoiskahvialan ammattilaistapahtuman, Helsingin Kahviviikon, tuotantoprosessin suurimmat kehityskohteet olivat tapahtuman konsepti, tiimin työnjako sekä tuotantoprosessin aikataulu. Myös markkinointi koettiin puutteelliseksi. Tuotantoprosessi tarvitsi rakennetta ja järjestelmällisyyttä. Toimivassa erikoiskahvialan ammattilaistapahtuman tuotannossa otetaan huomioon kohderyhmä ja tiimistä löytyy alan tuntemusta.
Tuotin työn tulosten perusteella ehdotuksia Helsingin Kahviviikon tuotantoprosessin kehittämiseksi. Kehitysehdotukset olivat tuotannon vuosikello, uudet vastuualueet työryhmälle ja tapahtumien konseptien selkeyttämiseksi luotu projektisuunnitelmapohja.