Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Optikko terveyden edistäjänä : Optikoiden käsityksiä terveyden edistämisestä näöntarkastuksen aikana

Waris, Kaisaleena; Iivarinen, Kirsi (2013)

 
Avaa tiedosto
Iivarinen_Kirsi.pdf (536.2Kt)
Lataukset: 


Waris, Kaisaleena
Iivarinen, Kirsi
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111316965
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tavoitteena oli tuottaa tietoa optikoiden käsityksistä asiakaslähtöisinä näön ja terveyden edistäjinä. Tutkimuksessamme olimme kiinnostuneita, miten suomalaiset optikot terveydenhuollon ammattilaisina käsittävät terveyden edistämisen omassa työssään. Tutkimuksemme tarkoituksena oli kuvailla optikoiden käsityksiä asiakkaidensa terveyden edistämisestä näöntarkastuksen yhteydessä. Tutkimuksen tehtävänä kuvailimme miten optikot kokevat ja mieltävät edistävänsä terveyttä näöntarkastuksen yhteydessä, ja miten he näkevät työnsä kuuluvaksi isompaan kokonaisuuteen, sosiaali- ja terveysalan arvopohjaiseksi työksi. Rajasimme optikoiden työn osa-alueeksi vain näöntarkastuksen. Optikoilla tuli olla vähintään viiden vuoden työkokemus. Tutkimuskysymyksemme olivat: Millaisia käsityksiä esiintyy optikoiden tavoissa käsittää terveyden edistäminen näöntarkastuksen yhteydessä ja millaisia käsityksiä optikoilla on asiakaslähtöisen toiminnan vaikutuksista asiakkaan näköön ja terveyteen.

Optikko toimii terveyden edistäjänä omalla työkentällään näöntarkastusta tehdessään. Terveyden edistäminen on arvotyöskentelyä, jossa mahdollistetaan erilaisin keinoin inhimillisen elämän toteutumista. Työntekijän on ymmärrettävä toimintansa ja ratkaisujensa vaikutukset asiakkaidensa hyvinvointiin. Hyvä etiikka ilmenee pyrkimyksenä asiakkaansa parhaaseen. Asiakaslähtöisessä työssä työntekijältä edellytetään herkkyyttä tunnistaa ihmisten ja tilanteiden erilaisuutta sekä kykyä muuttaa toimintatapojaan tilanteiden mukaisesti.Toteutimme tutkimuksen kvalitatiivisella fenomenografisella menetelmällä. Suoritimme haastattelut teemakyselyllä, puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla. Terveyden edistäminen näöntarkastuksen yhteydessä käsitetään toisaalta näkemisen asiantuntijuutena, ja toisaalta silmän terveyden asiantuntijuutena. Optikon asiakaslähtöisyys on välttämätön asiakkaan terveyden kannalta. Ontuva yhteistyö muun terveydenhuollon kanssa vähentää yhteenkuuluvuuden tunnetta sosiaali- ja terveysalan kanssa. Tutkimusnäytteestämme ilmeni alan työnkuvan ja koulutuksen lisäämisen tarve, mikä tuo alalle muutospaineita. Muutosvastarintaa tapahtuu optikoiden itsensä, alan ja terveydenhuollon muiden toimijoiden taholta. Optikoiden tutkimustaidon puute ja näöntarkastuksen arvostuksen vaihtelu vähentävät mahdollisuutta tehdä terveyttä edistävää työtä näöntarkastuksen yhteydessä. Optikon tekemä asiakaslähtöinen näöntarkastus edistää asiakkaan terveyttä. Se on kuitenkin paikkasidonnaista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste