”Apua saa kun sitä tarvitsee ja tohtii kysyä” : Opiskelijahyvinvointipalvelujen kehittäminen Kainuun ammattiopistossa
Sirviö, Kristina (2013)
Sirviö, Kristina
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111417054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111417054
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena on selvittää tutkimuksen avulla aikuisopiskelijoiden kokemuksia ohjauksen, neuvonnan ja Kainuun ammattiopistossa olemassa olevien opiskelijahyvinvointipalvelujen saatavuudesta ja riittävyydestä. Tavoitteena on pohtia keinoja olemassa olevan palvelu- ja tukijärjestelmän kehittämiseksi kohderyhmää paremmin palvelevaksi. Tutkimustulosten kautta tarkasteltavana ovat myös sosiaaliohjauksellisen työotteen kehittäminen ja käyttöönottamisen mahdollisuudet aikuisopiskelijoiden ohjaamisessa. Kehittämistyön tilaajana on Kainuun ammattiopisto, jossa työskentelen hyvinvointialalla opettajana aikuisopiskelijoiden tukena opintopolun eri vaiheissa.
Kainuun ammattiopistossa toteutetussa tutkimuksellisessa kehittämistyössä tutkimuksen rooli oli merkittävä. Kehittämistyön raportin sisältö painottuu tutkimustulosten esittelyyn sekä kehittämisen kohteiden pohtimiseen. Kehittämistyöhön sisältynyt kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, aineiston täydentämiseksi kyselytutkimus sisälsi myös kvalitatiivisia avokysymyksiä, joilla kyselyyn vastanneiden oli mahdollisuus tuoda esille omia kokemuksiaan sekä ideoita palvelujen kehittämiseksi. Aineisto kerättiin sähköisesti Webropol-kyselynä helmi-maaliskuussa 2012. Kyselyyn vastaaminen mahdollistettiin Kainuun ammattiopistossa näyttötutkintona perustutkintoa, ammattitutkintoa tai erikoisammattitutkintoa suorittaville aikuisopiskelijoille, noin 1100 opiskelijalle. Määräaikaan mennessä vastauksia saatiin 394, vastausprosentiksi muodostui 36 %. Kyselytutkimuksen aineisto analysoitiin faktorianalyysia käyttäen.
Analysoitujen tulosten perusteella aikuisopiskelijoiden neuvontaan ja ohjaukseen tulee kiinnittää erityistä huolta läpi oppimisprosessin. Hakeutumisvaiheen ohjaus ja neuvonta peilautuu läpi opintojen. Opiskelijoiden tietämys heille kohdennetuista palveluista on suhteellisen vähäistä. Haas-teellisia tekijöitä opiskelijoiden hyvinvointipalvelujen kehittämisessä ovat mm. useiden eri alojen erilaiset ohjaustarpeet / ohjauskäytänteet, opiskelijoiden ikäjakauma ja erilaiset elämäntilanteet sekä erilaiset rahoitusmuodot. Kehittämistyön tuloksia tullaan hyödyntämään opiskelijahyvinvointipalveluja kehitettäessä Kainuun ammattiopistossa.
Kainuun ammattiopistossa toteutetussa tutkimuksellisessa kehittämistyössä tutkimuksen rooli oli merkittävä. Kehittämistyön raportin sisältö painottuu tutkimustulosten esittelyyn sekä kehittämisen kohteiden pohtimiseen. Kehittämistyöhön sisältynyt kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, aineiston täydentämiseksi kyselytutkimus sisälsi myös kvalitatiivisia avokysymyksiä, joilla kyselyyn vastanneiden oli mahdollisuus tuoda esille omia kokemuksiaan sekä ideoita palvelujen kehittämiseksi. Aineisto kerättiin sähköisesti Webropol-kyselynä helmi-maaliskuussa 2012. Kyselyyn vastaaminen mahdollistettiin Kainuun ammattiopistossa näyttötutkintona perustutkintoa, ammattitutkintoa tai erikoisammattitutkintoa suorittaville aikuisopiskelijoille, noin 1100 opiskelijalle. Määräaikaan mennessä vastauksia saatiin 394, vastausprosentiksi muodostui 36 %. Kyselytutkimuksen aineisto analysoitiin faktorianalyysia käyttäen.
Analysoitujen tulosten perusteella aikuisopiskelijoiden neuvontaan ja ohjaukseen tulee kiinnittää erityistä huolta läpi oppimisprosessin. Hakeutumisvaiheen ohjaus ja neuvonta peilautuu läpi opintojen. Opiskelijoiden tietämys heille kohdennetuista palveluista on suhteellisen vähäistä. Haas-teellisia tekijöitä opiskelijoiden hyvinvointipalvelujen kehittämisessä ovat mm. useiden eri alojen erilaiset ohjaustarpeet / ohjauskäytänteet, opiskelijoiden ikäjakauma ja erilaiset elämäntilanteet sekä erilaiset rahoitusmuodot. Kehittämistyön tuloksia tullaan hyödyntämään opiskelijahyvinvointipalveluja kehitettäessä Kainuun ammattiopistossa.