Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kuljetustoiminnan kannattavuuden parantaminen

Thilman, Stefan (2013)

 
Avaa tiedosto
Kuljetus.pdf (625.1Kt)
Lataukset: 


Thilman, Stefan
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111417039
Tiivistelmä
Insinöörityössä tehtiin selvitys Meltex Oy Plasticsin suurimman tehtaanmyymälän kuljetusosaston toiminnasta. Tavoitteena oli selvittää toiminnan laajuus ja kuljetustoiminnan kustannukset sekä pyrkiä löytämään toiminnan solmukohtia ja poistamaan ne. Yritys halusi selvyyden kuljetustoimintansa laajuudesta ja sen aiheuttamista kustannuksista, koska tiedettiin, että toimintaa voitaisiin tehostaa ja näin myös pienentää aiheutuvia kustannuksia.

Kuljetusosaston operatiivista toimintaa tarkasteltiin vuoden 2011 osalta. Kuljetusosaston suorittamien toimitusten määrä, koko ja toimitusetäisyys sekä kuljettajien ajankäytön jakautuminen eri työtehtäviin selvitettiin yrityksen luovuttamien materiaalien perusteella. Kuljetusosaston käyttöasteeksi saatiin 37,5 prosenttia. Selvityksen mukaan yritys joutui myös ostamaan osan kuljetuksista ulkopuolisilta kuljetusyrityksiltä, koska yrityksen oma kuljetuskapasiteetti ei aina ollut riittävä. Kaikki laskelmat ovat vain yrityksen käyttöön, joten luvut 8–10 sekä liitteet eivät kuulu julkaistavaan raporttiin.

Kuljetusosaston kustannuksia tarkasteltiin myös vuodelta 2011. Kustannustarkastelussa saatiin selville kuljetusosaston kiinteät kustannukset ja myös yhden ajetun kilometrin hinta. Selvityksen avulla pystyttiin laskemaan toimituskohtainen hinta toimituksille. Kustannusten selvittyä yritys korotti rahtimaksuaan. Tutkimuksen mukaan kuljetusosaston tuottama palvelu oli edullisempi kuin ostettu palvelu.

Kuljettajien ajankäytön seuraamisella havaittiin kuljetusosaston suurin solmukohta. Kuljettajien työpäivästä kului usein 2 – 3 tuntia toimitusten keräämiseen. Työn yhtenä tuloksena aloitettiin toimitusten keräily valmiiksi varastomiesten toimesta. Insinöörityön lopputuloksena esitellään myös muita työssä havaittuja solmukohtia ja ehdotetaan keinoja niiden poistamiseksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste