Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Vähittäiskaupan myynnin johtamisen kehittäminen työtä ohjaavan viestinnän ja sisäisen markkinoinnin avulla

Tuupanen, Virpi (2013)

 
Avaa tiedosto
Tuupanen_Virpi.pdf (1.138Mt)
Lataukset: 


Tuupanen, Virpi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817251
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee vähittäiskaupan myynnin johtamisen kehittämistä yhteisöviestintään kuuluvien työtä ohjaavan viestinnän ja sisäisen markkinoinnin avulla. Opinnäytetyössä kuvattu kehityshanke toteutettiin SOK Käyttötavarakaupan organisaatiossa. Kehityshankkeen tarkoituksena oli muodostaa kaikille SOK Käyttötavarakaupan ketjuille yhtenäiset viestintämallit, ja jalkauttaa ne eri organisaatioiden käyttöön. Liiketoimintahyötyinä kehityshankkeella tavoiteltiin työn ja myynnin johtamisen tehostumista sekä myynnin kasvua.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu organisaation toimintaympäristöä kuvaavasta ketjuliiketoiminnan teoriasta, viestintään kuuluvasta yhteisöviestinnän teoriasta, sekä myynnin johtamisen teoriasta.

Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena. Aineisto hankittiin haastattelemalla sekä viestien lähettäjiä että vastaanottajia organisaation eri tasoilta ja eri ketjuista. Haastattelut nauhoitettiin ja aineisto litteroitiin sanatarkasti.

Kehityshankkeen tuloksena kaikille SOK Käyttötavarakaupan ketjuille muodostettiin yhtenäiset viestintämallit, jotka jalkautettiin eri organisaatioihin esimiesten johdolla. Tavoitellut liiketoimintahyödyt, eli työn ja myynnin johtamisen tehostuminen sekä myynnin kasvu näkyvät pitkällä tähtäimellä. Kehityshankkeen onnistumista viestien vastaanottajien näkökulmasta mitattiin sähköisellä Digium-kyselyllä. Tarkastelujaksolla viestien vastaanottajien tyytyväisyys viestintään ei kuitenkaan parantunut, vaan huonontui. Suurin syy tähän tulokseen oli muutamaa kuukautta aiemmin toteutettu suuri organisaatiomuutos, jonka seurauksena viestintään tuli selkeä katkos. Uudessa organisaatiossa eri tehtäväkuvien viestintätehtävät otettiin myös hieman hitaasti haltuun.

Jotta viestintätyytyväisyys saadaan jatkossa paremmalle tasolle, on viestit kohdennettava paremmin oikeille vastaanottajille ja viestien vastaanottajien tarpeet otettava paremmin huomioon viestien sisällön rakentamisessa. Viestit tulisi myös tiivistää entistä kompaktimpaan muotoon, sekä selkeyttää entisestään eri kanavien ja viestien lähettäjien rooleja.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste