Sosiaalinen media oppilaitoksen arjessa : Käyttösuositukset ja ohjeistus sosiaalisen median käyttöön Kuopion talouskoulussa
Kareinen, Anne (2013)
Kareinen, Anne
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817265
Tiivistelmä
On monia peruskäytöltään ilmaisia sosiaalisen median palveluita, joita voi hyödyntää oppilaitoksen toiminnassa eri tavoin. Sen välineillä voidaan kehittää opiskelijoita osallistavia ja yhteisöllisyyttä tukevia toimintatapoja sekä luovuutta, aloitekykyä ja itseohjautuvuutta kehittäviä pedagogisia ratkaisuja. Opetuskäytön lisäksi sosiaalinen media tarjoaa oppilaitoksille monia työkaluja toimintakulttuurin ja viestinnän kehittämiseen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia Kuopion talouskoulun henkilöstölle ohjeistus ja suositukset sosiaalisen median käyttöön. Opinnäytetyöstä ilmenee, mitä seikkoja tulee ottaa huomioon käytettäessä näitä palveluita.
Tutkimusmenenetelmänä oli teoriapohjainen tutkimus ja toiminnallisena osana ohjeistuksen ja suostusten laatiminen. Opinnäytetyön kirjallisuusosio tuo pohjan työlle ja sille mitä siinä käsitellään. Lähdeaineistoja hyödyntäen selvitetään, mitä sosiaalinen media tarkoittaa, missä muodoissa sitä esiintyy ja mitkä ovat sen käytön riskit, haasteet ja mahdollisuudet. Opinnäytetyön kirjallisuusosiossa esitellään sosiaalisen mediaan liittyviä käsitteitä sekä pohditaan sosiaalisen median asemaa yhteiskunnassa työelämän ja koulutusorganisaatioiden näkökulmasta. Koulutuksen järjestäjällä on vastuu oppimisympäristöjen turvallisuudesta ja siksi tätä työtä tehtäessä on kiinnitetty paljon huomiota riskien hallintaan. Työssä on pohdittu myös sitä, miten avoimet ympäristöt ja julkisuus vaikuttavat vuorovaikutukseen, yhteisöllisyyteen, tiedon jakamiseen ja opetuksen laatuun.
Työn alussa selvitettiin, mitä sosiaalinen media tarkoittaa Kuopion talouskoulun kannalta, miten siihen suhtaudutaan ja mitkä ovat sen käytön tärkeimmät periaatteet ja tavoitteet. Tältä pohjalta laadittiin oppilaitokselle käyttösuositus ja ohjeistus sosiaalisen median hyödyntämisestä sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä sekä opetuskäytön tukena. Laadittujen suositusten ja ohjeistuksen tavoitteena on edistää sosiaalisen median käyttöä Kuopion talouskoulussa. Työssä laaditut käytännönläheiset ja kattavat linjaukset antavat hyvän pohjan oppilaitoksen tulevalle TVT-strategian päivitystyölle. Laaditut dokumentit luokitellaan oppilaitoksen salaiseksi tiedoksi, joten niitä ei ole liitetty opinnäytetyön julkiseen raporttiosioon.
Tutkimusmenenetelmänä oli teoriapohjainen tutkimus ja toiminnallisena osana ohjeistuksen ja suostusten laatiminen. Opinnäytetyön kirjallisuusosio tuo pohjan työlle ja sille mitä siinä käsitellään. Lähdeaineistoja hyödyntäen selvitetään, mitä sosiaalinen media tarkoittaa, missä muodoissa sitä esiintyy ja mitkä ovat sen käytön riskit, haasteet ja mahdollisuudet. Opinnäytetyön kirjallisuusosiossa esitellään sosiaalisen mediaan liittyviä käsitteitä sekä pohditaan sosiaalisen median asemaa yhteiskunnassa työelämän ja koulutusorganisaatioiden näkökulmasta. Koulutuksen järjestäjällä on vastuu oppimisympäristöjen turvallisuudesta ja siksi tätä työtä tehtäessä on kiinnitetty paljon huomiota riskien hallintaan. Työssä on pohdittu myös sitä, miten avoimet ympäristöt ja julkisuus vaikuttavat vuorovaikutukseen, yhteisöllisyyteen, tiedon jakamiseen ja opetuksen laatuun.
Työn alussa selvitettiin, mitä sosiaalinen media tarkoittaa Kuopion talouskoulun kannalta, miten siihen suhtaudutaan ja mitkä ovat sen käytön tärkeimmät periaatteet ja tavoitteet. Tältä pohjalta laadittiin oppilaitokselle käyttösuositus ja ohjeistus sosiaalisen median hyödyntämisestä sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä sekä opetuskäytön tukena. Laadittujen suositusten ja ohjeistuksen tavoitteena on edistää sosiaalisen median käyttöä Kuopion talouskoulussa. Työssä laaditut käytännönläheiset ja kattavat linjaukset antavat hyvän pohjan oppilaitoksen tulevalle TVT-strategian päivitystyölle. Laaditut dokumentit luokitellaan oppilaitoksen salaiseksi tiedoksi, joten niitä ei ole liitetty opinnäytetyön julkiseen raporttiosioon.