”MUHKEAT KURVIT JA ATLEETTISET ALFAUROKSET” : Seksuaaliterveyden ohjaustunnit 9.- luokkalaisille
Huhtaniska, Mari; Mikkonen, Arja (2013)
Huhtaniska, Mari
Mikkonen, Arja
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917386
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena oli suunnitella, laatia ja toteuttaa ohjaustunteja Napapiirin yläasteen yhdeksäsluokkalaisille oppilaille. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää nuorten seksuaaliterveyttä sekä terveyttä, hyvinvointia ja turvallisuutta tukevaa osaamista. Tavoitteena on tuottaa tietoa 15–16 - vuotiaille nuorille seksuaaliterveyden perusteista, että nuori ymmärtäisi raskauden sekä sukupuolitautien ehkäisyn merkityksen ja menetelmiä sekä osaisi pohtia ja perustella vastuullista seksuaalikäyttäytymistä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus muodostui opetustapahtumista. Opetustapahtumia oli viisi. Teoriaosuudessa käsittelimme seksuaalisuutta, murrosiän tuomia muutoksia, sukupuolitauteja ja niiden ehkäisyä sekä raskauden ehkäisyä tutustuen erilaisiin ehkäisyvälineisiin.
Opetustapahtumien tavoitteena oli, että nuori tunnistaa ennaltaehkäisyn ja avuntarpeen sekä toimii tarkoituksen mukaisesti terveyteen, sairauteen ja turvallisuuteen liittyvissä tilanteissa. Tuntien aiheet ja sisältö suunnattiin tulevaan terveystiedon kokeeseen. Opetusmenetelminä käytimme ryhmäohjausta ja demonstraatiota. Opetustapahtumat olivat vuorovaikutteisia ja luokassa vallitsi avoin ilmapiiri. Oppilaat osallistuivat aktiivisesti tuntien kulkuun. Ohjaustunneista saatu palaute oli positiivista.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus muodostui opetustapahtumista. Opetustapahtumia oli viisi. Teoriaosuudessa käsittelimme seksuaalisuutta, murrosiän tuomia muutoksia, sukupuolitauteja ja niiden ehkäisyä sekä raskauden ehkäisyä tutustuen erilaisiin ehkäisyvälineisiin.
Opetustapahtumien tavoitteena oli, että nuori tunnistaa ennaltaehkäisyn ja avuntarpeen sekä toimii tarkoituksen mukaisesti terveyteen, sairauteen ja turvallisuuteen liittyvissä tilanteissa. Tuntien aiheet ja sisältö suunnattiin tulevaan terveystiedon kokeeseen. Opetusmenetelminä käytimme ryhmäohjausta ja demonstraatiota. Opetustapahtumat olivat vuorovaikutteisia ja luokassa vallitsi avoin ilmapiiri. Oppilaat osallistuivat aktiivisesti tuntien kulkuun. Ohjaustunneista saatu palaute oli positiivista.