Increasing the Attractiveness of an Event : Case Oulu Days 2013
Takalo, Laura (2013)
Takalo, Laura
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917345
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida Oulussa järjestettävää tapahtumaa, Oulun Päiviä. Tavoitteena oli löytää uusia kehitysideoita, miten Oulun Päivät voisi kehittyä lähestyttävämmäksi matkailijoille, jotka tulevat vierailemaan Ouluun. Oulun Päivillä on pitkä historia, sillä ne on järjestetty aina vuodesta 1962 lähtien. Aina vuoteen 2013 asti, Oulun Päivät on järjestetty syyskuussa ja tapahtuman kesto on ollut kolme päivää. Tänä vuonna 2013 Oulun Päivät kokivat laajan muutoksen. Tapahtuma siirrettiin syyskuulta kesä- ja heinäkuulle ja tapahtuman kesto piteni kolmesta päivästä kolmeen viikkoon. Vaikka Oulun Päivät omaa pitkän historian ja on vakiinnuttanut paikkansa Oulun tapahtumakalenterissa, tapahtuman asiakaskunta koostuu pääasiallisesti paikallisista asukkaista. Tapahtuma ei hyödynnä kaikkia mahdollisuuksiaan houkutella laajemmin kävijöitä lähikunnista ja -kaupungeista. Lisäämällä näkyvyyttä, tapahtuma voisi kasvattaa Oulun Päivillä vierailevien matkailijoiden määrää. Opinnäytetyössä perehdytään edellä mainittuihin haasteisiin, pyrkien löytämään ne seikat jotka voisi toteuttaa eri tavoin, jotta Oulun Päivien näkyvyys paranisi ja asiakaskunta laajenisi.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä, jotka olivat puolistrukturoidut syvähaastattelut ja osallistuva havainnointi. Haastattelut toteutettiin neljälle henkilölle, jotka olivat osallisena Oulun Päivien 2013 järjestämisessä tai ohjelman organisoimisessa tapahtumaan. Haastatteluista kolme suoritettiin järjestetyssä tapaamisessa kasvotusten ja yksi haastatteluista oli puhelinhaastattelu. Haastattelut toteutettiin heinäkuun ja syyskuun 2013 välillä ja osallistuva havainnointi tapahtui kuudes päivä heinäkuuta 2013 Oulun kävelykadulla järjestetyssä tapahtumassa nimeltä Elokuva ilta. Tapahtuma järjestettiin ensimmäistä kertaa Oulun Päivillä. Kerätty materiaali syvähaastatteluista ja havainnoinnista analysoitiin hyödyntäen sisällön analyysia tutkimusmenetelmänä.
Analysoidusta materiaalista havaittiin pääteemat ja tuloksena teemojen analysoinnista ja tutkimisesta, oli havaittavissa, että tapahtuman kehittämiselle on tarvetta, jotta tapahtuma voisi kasvattaa asiakaskuntaa ja näkyvyyttä. Jotta Oulun Päivät voisi laajentaa kohderyhmäänsä, tutkimuksen tulokset osoittavat että tarkempaa huomiota ja kehittämistä vaatii tapahtuman markkinointi ja yhteistyön lisääminen.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä, jotka olivat puolistrukturoidut syvähaastattelut ja osallistuva havainnointi. Haastattelut toteutettiin neljälle henkilölle, jotka olivat osallisena Oulun Päivien 2013 järjestämisessä tai ohjelman organisoimisessa tapahtumaan. Haastatteluista kolme suoritettiin järjestetyssä tapaamisessa kasvotusten ja yksi haastatteluista oli puhelinhaastattelu. Haastattelut toteutettiin heinäkuun ja syyskuun 2013 välillä ja osallistuva havainnointi tapahtui kuudes päivä heinäkuuta 2013 Oulun kävelykadulla järjestetyssä tapahtumassa nimeltä Elokuva ilta. Tapahtuma järjestettiin ensimmäistä kertaa Oulun Päivillä. Kerätty materiaali syvähaastatteluista ja havainnoinnista analysoitiin hyödyntäen sisällön analyysia tutkimusmenetelmänä.
Analysoidusta materiaalista havaittiin pääteemat ja tuloksena teemojen analysoinnista ja tutkimisesta, oli havaittavissa, että tapahtuman kehittämiselle on tarvetta, jotta tapahtuma voisi kasvattaa asiakaskuntaa ja näkyvyyttä. Jotta Oulun Päivät voisi laajentaa kohderyhmäänsä, tutkimuksen tulokset osoittavat että tarkempaa huomiota ja kehittämistä vaatii tapahtuman markkinointi ja yhteistyön lisääminen.