Islamic Tourism as a Prosperous Phenomenon in Lapland
Kärkkäinen, Laura; Islam, Md.Aminul (2013)
Kärkkäinen, Laura
Islam, Md.Aminul
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917380
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteena oli tuoda tietoutta Muslimimatkailusta Lapissa sekä kartoittaa mitä tämänhetkisiä resursseja ja mahdollisuuksia matkailualan yritykset näkevät muslimimatkailussa Rovaniemellä. Tutkimuksen pääpaino oli kartoittaa paikallisen muslimiväestön tarpeita ja vaatimuksia lomamatkoilla sekä tutkia matkailualan resursseja majoitus-ravintola- ja ohjelmapalvelusektorilla ottaen huomioon myös yritysten asenteet muslimimatkailua kohtaan. Työn teoreettinen perusta koostuu kulttuurisesta, etnisestä ja uskonnollisesta näkökulmasta keskittyen erityisesti islaminuskoisten matkailutottumuksiin. Opinnäytetyön tarkoitus on kerätä hajallaan olevaa tietoa ilmiöstä matkailualan yrityksille tulevaisuuden tuotekehitystä varten.
Empiirinen tutkimus toteutettiin selvittämään Muslimimatkailijoiden tarpeita ja vaatimuksia. Tutkimuksissa muslimiväestölle käytettiin puolistrukturoituja haastatteluja sekä teemahaastatteluja, joiden kohteena oli Rovaniemellä toimivat matkailualan ammattilaiset. Tutkimustiedot analysoitiin sisällön analyysin avulla. Yrityksille suunnattuihin haastatteluihin valittiin kaksi teemaa. Tutkimuskysymykset muotoiltiin valittujen teemojen mukaisesti: 1) Muslimimatkailu ja sen merkitys 2) Muslimimatkailijoiden tarpeet nyt ja tulevaisuudessa. Muslimiväestölle suunnatut haastattelut viittaavat siihen, että Islaminuskoisille Halal-liha on yksi merkityksellisimmistä vaatimuksista lomamatkoilla. Lisäksi vastauksissa toistui toive hiljentyä majoitusyritysten rukoushuoneissa sekä naisten ja miesten erillisten virkistystilojen tärkeys.
Teemahaastattelut hotellissa, ravintola – ja majoituspalveluja tarjoavassa yrityksessä sekä ohjelmapalveluyrityksessä osoittivat, että erilaisten kohderyhmien huomioimisen lisääminen matkailualalla on tärkeää. Haastateltavat painottivat tiedon erityisvaatimuksista tulevan matkanjärjestäjältä. Jokaisessa haastattelussa mainittiin yhteistyön vähyys matkanjärjestäjien kanssa. Ennakointityötä haastattelemissamme yrityksissä tehdään verrattain vähän.
Avainsanat: Muslimimatkailu, halal, islaminuskoisten elämäntavat, segmentointi,pyhiinvaellus
Empiirinen tutkimus toteutettiin selvittämään Muslimimatkailijoiden tarpeita ja vaatimuksia. Tutkimuksissa muslimiväestölle käytettiin puolistrukturoituja haastatteluja sekä teemahaastatteluja, joiden kohteena oli Rovaniemellä toimivat matkailualan ammattilaiset. Tutkimustiedot analysoitiin sisällön analyysin avulla. Yrityksille suunnattuihin haastatteluihin valittiin kaksi teemaa. Tutkimuskysymykset muotoiltiin valittujen teemojen mukaisesti: 1) Muslimimatkailu ja sen merkitys 2) Muslimimatkailijoiden tarpeet nyt ja tulevaisuudessa. Muslimiväestölle suunnatut haastattelut viittaavat siihen, että Islaminuskoisille Halal-liha on yksi merkityksellisimmistä vaatimuksista lomamatkoilla. Lisäksi vastauksissa toistui toive hiljentyä majoitusyritysten rukoushuoneissa sekä naisten ja miesten erillisten virkistystilojen tärkeys.
Teemahaastattelut hotellissa, ravintola – ja majoituspalveluja tarjoavassa yrityksessä sekä ohjelmapalveluyrityksessä osoittivat, että erilaisten kohderyhmien huomioimisen lisääminen matkailualalla on tärkeää. Haastateltavat painottivat tiedon erityisvaatimuksista tulevan matkanjärjestäjältä. Jokaisessa haastattelussa mainittiin yhteistyön vähyys matkanjärjestäjien kanssa. Ennakointityötä haastattelemissamme yrityksissä tehdään verrattain vähän.
Avainsanat: Muslimimatkailu, halal, islaminuskoisten elämäntavat, segmentointi,pyhiinvaellus