Yksilö yrityksen peilinä : yrityksen sisäinen viestintä
Nevalainen, Pia (2013)
Nevalainen, Pia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112217811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112217811
Tiivistelmä
Viestintä korostaa yhteisöllisyyttä, ja työyhteisöviestintä prosessina vaikuttaa organisaatiossa kaikkialle. Sisäisessä viestinnässä lähtökohta on se, että yhteisöllä on tarve kertoa itsestään ympäristölle, mutta myös tarve kuunnella, mitä ympäristö haluaa sille kertoa. Opinnäytetyö toteutettiin anonyyminä pysyttelevälle toimeksiantajalle, joka omassa toiminnassaan keskittyy muun muassa tarjoamaan strategisia markkinointi- ja asiakaspalvelukanavia yrityksille. Toimeksiantajayrityksessä viestinnän osalta selkeitä viestintävastuita ei ole määritelty sekä palautteen kulun osalta uusia väyliä on kaivattu. Työn tarkoituksena oli selvittää viestinnän nykytilaa eri näkökulmista ja sitä kautta tukea sisäisen viestinnän suunnittelua sekä kehitystä jatkossa.
Opinnäytetyön pohjana on aiheeseen perehtymistä ja keskusteluja toimeksiantajan luona. Myös suurin osa omasta havainnoinnista on tapahtunut työntekijän roolista käsin. Sisäiseen viestintään liittyen työssä tuodaan esiin teoriaa viestinnän vaikutuksista ja merkityksestä sekä sen roolista kiinnittymisen tukena. Empiirisen työn pohjaksi perehdyttiin toimeksiantajan tutkittavaan aiheeseen liittyviin materiaaleihin. Empiirisessä osiossa vertailtiin organisaation eri tasojen kokemuksia viestinnän eri osa-alueilta. Suurin osa aineistosta kerättiiin strukturoidulla kyselyllä sähköpostitse. Tutkimustulokset on esitetty Exel taulukoin ja kuvioin. Tulosten analyysi pohjautuu teoriaan sekä havainnointiin. Kyselytutkimuksen tueksi yhdellä toimipisteellä toteutettiin myös satunnaisotantaa hyödyntämällä haastattelututkimus, josta selkeästi esiin nousseet asiat tuotiin esille tutkimustuloksi.
Kyselytutkimuksessa selkeitä eroja ilmeni viestinnän kokemisen osalta odotetusti eri tasojen välillä. Viestintäväylien osalta sähköposti osoittautui viestitulvan takia varsinkin tuotantotasolla ongelmaksi. Tulosten perusteella suurimmaksi ongelmaksi koko organisaatiossa koettiin palautteen kulku eri tasojen välillä. Tämä heijastui myös tuotantotason haastatteluun, joka toi ilmi, ettei annetulla palautteella koeta olevan vaikutusta.
Tutkimuksen ja haastatteluiden tulosten pohjalta organisaation on toivottavasti helpompi tunnistaa kehityskohdat, joita tulevaisuudessa viestinnän suunnittelussa ottaa huomioon. Viestinnän kehitykseen opinnäytetyössä esitetään myös konkreettisia toimenpiteitä suurimpiin tutkimuksessa esiin nousseisiin ongelmiin.
Opinnäytetyön pohjana on aiheeseen perehtymistä ja keskusteluja toimeksiantajan luona. Myös suurin osa omasta havainnoinnista on tapahtunut työntekijän roolista käsin. Sisäiseen viestintään liittyen työssä tuodaan esiin teoriaa viestinnän vaikutuksista ja merkityksestä sekä sen roolista kiinnittymisen tukena. Empiirisen työn pohjaksi perehdyttiin toimeksiantajan tutkittavaan aiheeseen liittyviin materiaaleihin. Empiirisessä osiossa vertailtiin organisaation eri tasojen kokemuksia viestinnän eri osa-alueilta. Suurin osa aineistosta kerättiiin strukturoidulla kyselyllä sähköpostitse. Tutkimustulokset on esitetty Exel taulukoin ja kuvioin. Tulosten analyysi pohjautuu teoriaan sekä havainnointiin. Kyselytutkimuksen tueksi yhdellä toimipisteellä toteutettiin myös satunnaisotantaa hyödyntämällä haastattelututkimus, josta selkeästi esiin nousseet asiat tuotiin esille tutkimustuloksi.
Kyselytutkimuksessa selkeitä eroja ilmeni viestinnän kokemisen osalta odotetusti eri tasojen välillä. Viestintäväylien osalta sähköposti osoittautui viestitulvan takia varsinkin tuotantotasolla ongelmaksi. Tulosten perusteella suurimmaksi ongelmaksi koko organisaatiossa koettiin palautteen kulku eri tasojen välillä. Tämä heijastui myös tuotantotason haastatteluun, joka toi ilmi, ettei annetulla palautteella koeta olevan vaikutusta.
Tutkimuksen ja haastatteluiden tulosten pohjalta organisaation on toivottavasti helpompi tunnistaa kehityskohdat, joita tulevaisuudessa viestinnän suunnittelussa ottaa huomioon. Viestinnän kehitykseen opinnäytetyössä esitetään myös konkreettisia toimenpiteitä suurimpiin tutkimuksessa esiin nousseisiin ongelmiin.