Monikulttuurisuuskasvatusta kokeilemassa : teemallinen ohjausviikko Tesoman Naapurin avoimessa koululaistoiminnassa
Välimäki, Piia (2013)
Välimäki, Piia
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017486
Tiivistelmä
Monikulttuurisuus on tätä päivää. Ihmiset liikkuvat enemmän kuin ennen ja Internet mahdollistaa yh-teydenpidon vaikka toiselle puolelle maailmaa. Tähän monikulttuuriseen maailmaan lapsia on kasvatet-tava hyväksymään erilaisuus ja ymmärtämään kulttuureita.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen. Opinnäytetyössäni kokeilin, miten ohjattu teemallinen toiminta sopii avoimeen koululaistoimintaan ja samalla tuin Tesoman Naapurin monikulttuurisuuskasvatus-ta.Toteutin opinnäytetyön toiminnallisen osuuden syyskuussa 2013 harjoitteluni ohella Tesoman Naapu-rissa. Järjestin yhden viikon ajan ohjattua teemallista toimintaa monikulttuurisuusviikon muodossa avoimessa koululaistoiminnassa. Toimintapäiviä tuli yhteensä neljä. Toiminnan suunnittelun pohjalla oli teoreettinen viitekehykseni sekä Tesoman Naapurin ohjaajien kokemus koululaistoiminnasta. Toiminnan arviointiin käytin omaa havainnointiani viikon aikana ja sen jälkeen sekä Tesoman Naapurin kolmelle ohjaajalle tehtyä arviointilomaketta.
Tulokset osoittavat, että teemallisen ohjausviikon toteuttaminen Tesoman Naapurin avoimessa koululais-toiminnassa on haastavaa. Avoin toiminta mahdollistaa sen, että lasten ei tarvitse joka päivä osallistua toimintaan ja he saavat tulla ja mennä kun haluavat. Monella toimintaan osallistuvalla lapsella on sosiaa-lisia haasteita erilaisissa toimintaympäristöissä. Nämä tekijät yhdessä vaikeuttavat teemallisen viikon läpiviemistä, sillä vaikka toiminta onnistui paremmin kuin odotettiin, teeman sisäistäminen jäi selvästi vähemmälle. Viikko oli suunniteltu ja tehty hyvin, mutta koululaistoiminnan lapsilla on erilaiset tarpeet.
Tulevaisuudessa Tesoman Naapurissa teemallisen toiminnan läpiviemiseen tarvitaan pienempi ryhmä sekä isompi aikaväli. Monikulttuurisuusviikon aikana Tesoman Naapurin ohjaajille nousi toiminnasta esille kysymyksiä ja asioita, jotka ovat pohtimisen arvoisia lasten kanssa tulevaisuudessa.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen. Opinnäytetyössäni kokeilin, miten ohjattu teemallinen toiminta sopii avoimeen koululaistoimintaan ja samalla tuin Tesoman Naapurin monikulttuurisuuskasvatus-ta.Toteutin opinnäytetyön toiminnallisen osuuden syyskuussa 2013 harjoitteluni ohella Tesoman Naapu-rissa. Järjestin yhden viikon ajan ohjattua teemallista toimintaa monikulttuurisuusviikon muodossa avoimessa koululaistoiminnassa. Toimintapäiviä tuli yhteensä neljä. Toiminnan suunnittelun pohjalla oli teoreettinen viitekehykseni sekä Tesoman Naapurin ohjaajien kokemus koululaistoiminnasta. Toiminnan arviointiin käytin omaa havainnointiani viikon aikana ja sen jälkeen sekä Tesoman Naapurin kolmelle ohjaajalle tehtyä arviointilomaketta.
Tulokset osoittavat, että teemallisen ohjausviikon toteuttaminen Tesoman Naapurin avoimessa koululais-toiminnassa on haastavaa. Avoin toiminta mahdollistaa sen, että lasten ei tarvitse joka päivä osallistua toimintaan ja he saavat tulla ja mennä kun haluavat. Monella toimintaan osallistuvalla lapsella on sosiaa-lisia haasteita erilaisissa toimintaympäristöissä. Nämä tekijät yhdessä vaikeuttavat teemallisen viikon läpiviemistä, sillä vaikka toiminta onnistui paremmin kuin odotettiin, teeman sisäistäminen jäi selvästi vähemmälle. Viikko oli suunniteltu ja tehty hyvin, mutta koululaistoiminnan lapsilla on erilaiset tarpeet.
Tulevaisuudessa Tesoman Naapurissa teemallisen toiminnan läpiviemiseen tarvitaan pienempi ryhmä sekä isompi aikaväli. Monikulttuurisuusviikon aikana Tesoman Naapurin ohjaajille nousi toiminnasta esille kysymyksiä ja asioita, jotka ovat pohtimisen arvoisia lasten kanssa tulevaisuudessa.