Evaluation of the Available Means of Support for Integration of 2nd Generation Immigrants : Pasila Community Center
Kähärä, Pertti; Ngugi, Simon (2013)
Kähärä, Pertti
Ngugi, Simon
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112217801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112217801
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päämääränä oli arvioida toisen polven maahanmuuttajien kotoutumista tukevia toimia Pasilan Asukastalossa. Tavoitteena oli tarkastella työntekijöiden ja nuorten asiakkaiden kokemuksia, sekä kerätä tietoa siitä miten eri toiminnat tukevat nuoria asiakkaita.
Tutkimuksessamme selvitimme mitä maahanmuutto tarkoittaa suomalaisessa kontekstissa. Määrittelimme lisäksi mikä toisen polven maahanmuuttaja on, sekä selvitimme mitä kotouttaminen tarkoittaa ja mikä sen merkitys on yhteiskunnalle.
Tiedonkeruu toteutettiin pääosin haastattelemalla työntekijöitä ja asiakkaita. Ennen asiakashaastatteluja toteutimme asiakkaiden kanssa fokusryhmähaastattelun jossa käsittelimme tutkielmamme aihepiiriä. Haastatteluihin osallistui 17 henkilöä, 15 asiakasta ja 2 työntekijää. Kyselyyn vastanneista 15 asiakkaasta 10 osallistui myös fokusryhmähaastatteluun.
Haastattelujen pohjalta tehdyt löydökset määrittävät asiakaskunnan koostumuksen, asiakkaiden palvelun käytön motiivit, sekä työntekijöiden käyttämät työmetodit. Osana hyviä käytäntöjä esittelemme asiakkaiden ja työntekijöiden ehdotuksia toiminnan kehittämiseen. Työntekijöiden haastattelun kautta tunnistimme toimintamalleja, jotka sopivat tämän asiakasryhmän kanssa työskentelyyn.
Tutkimuksessamme selvitimme mitä maahanmuutto tarkoittaa suomalaisessa kontekstissa. Määrittelimme lisäksi mikä toisen polven maahanmuuttaja on, sekä selvitimme mitä kotouttaminen tarkoittaa ja mikä sen merkitys on yhteiskunnalle.
Tiedonkeruu toteutettiin pääosin haastattelemalla työntekijöitä ja asiakkaita. Ennen asiakashaastatteluja toteutimme asiakkaiden kanssa fokusryhmähaastattelun jossa käsittelimme tutkielmamme aihepiiriä. Haastatteluihin osallistui 17 henkilöä, 15 asiakasta ja 2 työntekijää. Kyselyyn vastanneista 15 asiakkaasta 10 osallistui myös fokusryhmähaastatteluun.
Haastattelujen pohjalta tehdyt löydökset määrittävät asiakaskunnan koostumuksen, asiakkaiden palvelun käytön motiivit, sekä työntekijöiden käyttämät työmetodit. Osana hyviä käytäntöjä esittelemme asiakkaiden ja työntekijöiden ehdotuksia toiminnan kehittämiseen. Työntekijöiden haastattelun kautta tunnistimme toimintamalleja, jotka sopivat tämän asiakasryhmän kanssa työskentelyyn.