Järeiden harjaterästankojen ankkuroituminen
Pesonen, Timo (2013)
Pesonen, Timo
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112317890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112317890
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Oulun seudun ammattikorkeakoulun rakennustekniikan osastolle. Työn tavoitteena oli selvittää, ankkuroituuko 32 mm:n betoniteräs suorana pelkästään tartunnan avulla palkkirakenteessa, joka on toteutettu Eurokoodi 2 -suunnitteluohjeen suoran tangon ankkurointiin liittyvien vähimmäisvaatimusten mukaan. Tutkimuksessa tangon liukumalle ei asetettu mitään rajoitteita. Lisäksi tutkimusraportin sekundäärisenä tavoitteena on toimia tutkimusmenetelmien osalta opastavana asiakirjana mahdollisissa oppilasvetoisissa jatkotutkimuksissa.
Paksun tangon ankkuroituvuutta selvitettiin kuormituskokein, jossa vertailtiin yhdellä 32 mm:n tangolla ja neljällä 16 mm:n tangolla raudoitettujen palkkien kuormituskäyttäytymisiä. 16 mm:n tangoilla raudoitetun palkin kuormituskäyttäytymistä pidettiin yleiset vaatimukset täyttävänä. Palkit pyrittiin suunnittelemaan ja valmistamaan tankopaksuutta lukuun ottamatta identtisiksi. 32 mm tangon ankkuroituvuutta indikoivina kuormitusilmiöinä pidettiin kokonaiskuormaa, palkkien taipumaa ja halkeilua. Palkkityypeille suoritettiin myös laskennalliset kestävyystarkastelut materiaalien keskimääräisillä kuormituspäivän lujuuksilla ilman osavarmuuskertoimia, mitä verrattiin palkkityyppien toteutuneisiin kestävyyksiin.
Tutkimustulosten perusteella 32 mm:n tanko ankkuroituu ohuella betonipeite-kerroksella 500 MPa:n teräsjännitystä vastaavalle vetovoimalle ilman merkittäviä muodonmuutoksia, kun rakenteessa käytetään Eurokoodi 2:n mukaista poikittaisraudoitusta. Tutkimus antoi kuitenkin viitteitä 32 mm:n tangolla jo reilusti alle käyttörajatilan kuormilla tapahtuvasta tangon suuntaisesta halkeilusta, millä on tartunnan laatua ja mahdollisesti rakenteen säilyvyyttä heikentävä vaikutus.
Tutkimuksessa havaittujen puutteiden ja tutkimuksen suppean rajauksen vuoksi aiheeseen liittyviä ilmiöitä laajamittaisemmin tarkasteleville tutkimuksille voidaan ajatella olevan aihetta.
Paksun tangon ankkuroituvuutta selvitettiin kuormituskokein, jossa vertailtiin yhdellä 32 mm:n tangolla ja neljällä 16 mm:n tangolla raudoitettujen palkkien kuormituskäyttäytymisiä. 16 mm:n tangoilla raudoitetun palkin kuormituskäyttäytymistä pidettiin yleiset vaatimukset täyttävänä. Palkit pyrittiin suunnittelemaan ja valmistamaan tankopaksuutta lukuun ottamatta identtisiksi. 32 mm tangon ankkuroituvuutta indikoivina kuormitusilmiöinä pidettiin kokonaiskuormaa, palkkien taipumaa ja halkeilua. Palkkityypeille suoritettiin myös laskennalliset kestävyystarkastelut materiaalien keskimääräisillä kuormituspäivän lujuuksilla ilman osavarmuuskertoimia, mitä verrattiin palkkityyppien toteutuneisiin kestävyyksiin.
Tutkimustulosten perusteella 32 mm:n tanko ankkuroituu ohuella betonipeite-kerroksella 500 MPa:n teräsjännitystä vastaavalle vetovoimalle ilman merkittäviä muodonmuutoksia, kun rakenteessa käytetään Eurokoodi 2:n mukaista poikittaisraudoitusta. Tutkimus antoi kuitenkin viitteitä 32 mm:n tangolla jo reilusti alle käyttörajatilan kuormilla tapahtuvasta tangon suuntaisesta halkeilusta, millä on tartunnan laatua ja mahdollisesti rakenteen säilyvyyttä heikentävä vaikutus.
Tutkimuksessa havaittujen puutteiden ja tutkimuksen suppean rajauksen vuoksi aiheeseen liittyviä ilmiöitä laajamittaisemmin tarkasteleville tutkimuksille voidaan ajatella olevan aihetta.