Musliminuoret Vaasassa. Haasteet kahden kulttuurin välillä.
Rajala, Tiina; Mamuzai, Lema (2013)
Rajala, Tiina
Mamuzai, Lema
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017493
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vaasalaisten muslimitaustaisten maahanmuuttajanuorten haasteita kahden kulttuurin välillä. Tutkimuksessa selvitettiin minkälaisia haasteita musliminuoret kohtaavat Suomessa ja sitä, miten he kotoutuvat suomalaiseen yhteiskuntaan. Lisäksi tarkasteltiin miten kulttuurierot, ennakkoluulot sekä rasismi vaikuttavat kotoutumiseen. Tutkimuksessa pohdittiin myös miten muslimitaustaisia maahanmuuttajanuoria voitaisiin auttaa integroitumaan paremmin suomalaiseen yhteiskuntaan.
Tutkimuksessa on otettu esille kolme keskeistä teoriaa: kotoutuminen, suomalainen kulttuuri ja muslimikulttuuri. Opinnäytetyössä käsiteltiin teoriaa liittyen myös integroitumiseen, kulttuurishokkiin, maahanmuuttoon, rasismiin ja monikulttuurisuuteen sekä maahanmuuttopolitiikkaan Suomessa. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen eli laadullinen ja tutkimus toteutettiin kyselylomakkeiden avulla. Kohderyhmänä olivat 18–26-vuotiaat musliminuoret Vaasan alueen toiseen asteen kouluista.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että muslimitaustaiset maahanmuuttajanuoret kokivat haasteena suomen kielen oppimisen, ikävät kokemukset rasismista ja kulttuurien erojen aiheuttamat ristiriidat perheen sisällä. Nuoret, jotka olivat tulleet Suomeen jo lapsena tai viettäneet maassa useamman vuoden, kokivat että heillä ei ollut vaikeuksia kahteen kulttuuriin sopeutumisessa. Nuorten mielestä omat kulttuuriperinteet tulee säilyttää ja omaa uskontoa harjoittaa. Kuitenkin kulttuurien erojen tiedostamista pidettiin tärkeänä.
Vastaajien mielestä kotoutumista ja uuteen kulttuuriin sopeutumista helpottaisi yhteiskuntatietous eli opiskelu ja tiedon lisääminen, sekä naisten aseman vahvistaminen. Myös oma ennakkoluulottomuus vaikuttaa nuorten mielestä sopeutumiseen. Uuteen kulttuuriin ja ihmisiin tutustuminen sekä kielen opiskelu nähtiin tärkeänä.
Tutkimuksessa on otettu esille kolme keskeistä teoriaa: kotoutuminen, suomalainen kulttuuri ja muslimikulttuuri. Opinnäytetyössä käsiteltiin teoriaa liittyen myös integroitumiseen, kulttuurishokkiin, maahanmuuttoon, rasismiin ja monikulttuurisuuteen sekä maahanmuuttopolitiikkaan Suomessa. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen eli laadullinen ja tutkimus toteutettiin kyselylomakkeiden avulla. Kohderyhmänä olivat 18–26-vuotiaat musliminuoret Vaasan alueen toiseen asteen kouluista.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että muslimitaustaiset maahanmuuttajanuoret kokivat haasteena suomen kielen oppimisen, ikävät kokemukset rasismista ja kulttuurien erojen aiheuttamat ristiriidat perheen sisällä. Nuoret, jotka olivat tulleet Suomeen jo lapsena tai viettäneet maassa useamman vuoden, kokivat että heillä ei ollut vaikeuksia kahteen kulttuuriin sopeutumisessa. Nuorten mielestä omat kulttuuriperinteet tulee säilyttää ja omaa uskontoa harjoittaa. Kuitenkin kulttuurien erojen tiedostamista pidettiin tärkeänä.
Vastaajien mielestä kotoutumista ja uuteen kulttuuriin sopeutumista helpottaisi yhteiskuntatietous eli opiskelu ja tiedon lisääminen, sekä naisten aseman vahvistaminen. Myös oma ennakkoluulottomuus vaikuttaa nuorten mielestä sopeutumiseen. Uuteen kulttuuriin ja ihmisiin tutustuminen sekä kielen opiskelu nähtiin tärkeänä.