Opiskelukunnon määrittäminen Ammattiopisto Luovin Oulun yksikössä
Annila, Anne-Mari (2013)
Lataukset:
Annila, Anne-Mari
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017530
Tiivistelmä
Opinnäytetyöllä haluttiin selvittää opiskelukunnon määritelmä erityistä tukea tarvitsevien nuorten kohdalla. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada henkilöstön näkemys esiin siitä, mitä opiskelukunto pitää sisällään.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin keväällä 2013 Ammattiopisto Luovin Oulun yksikössä. Henkilöstöstä haastateltiin 12 jäsentä. Haastatteluista saatua materiaalia tarkasteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysimenetelmän avulla. Ilmaisut jaettiin teemoihin, jolloin esiin nousivat opiskelukuntoon vaikuttavina teemoina terveydentila, läsnäolo, opintojen eteneminen ja arjenhallinta.
Tuloksista kävi ilmi, että lähihenkilöiden tulisi reagoida rohkeasti opiskelukuntoon ja sen muutoksiin. Nivelvaiheen koulutusta ja käytettävissä olevien resurssien käyttöä olisi tehostettava. Opintopolku ja opiskelukunto ovat aina erityistä tukea tarvitsevien nuorten kohdalla yksilöllisiä. Arjenhallinta on merkittävä osa opiskelukuntoa. Oppilaitoksen rooli tulee säilyttää jatkossakin opetussuunnitelmaan pohjautuvana. Verkostojen kanssa tehtävä suunnitelmallinen yhteistyö on opiskelijan tulevaisuuden kannalta tärkeä.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin keväällä 2013 Ammattiopisto Luovin Oulun yksikössä. Henkilöstöstä haastateltiin 12 jäsentä. Haastatteluista saatua materiaalia tarkasteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysimenetelmän avulla. Ilmaisut jaettiin teemoihin, jolloin esiin nousivat opiskelukuntoon vaikuttavina teemoina terveydentila, läsnäolo, opintojen eteneminen ja arjenhallinta.
Tuloksista kävi ilmi, että lähihenkilöiden tulisi reagoida rohkeasti opiskelukuntoon ja sen muutoksiin. Nivelvaiheen koulutusta ja käytettävissä olevien resurssien käyttöä olisi tehostettava. Opintopolku ja opiskelukunto ovat aina erityistä tukea tarvitsevien nuorten kohdalla yksilöllisiä. Arjenhallinta on merkittävä osa opiskelukuntoa. Oppilaitoksen rooli tulee säilyttää jatkossakin opetussuunnitelmaan pohjautuvana. Verkostojen kanssa tehtävä suunnitelmallinen yhteistyö on opiskelijan tulevaisuuden kannalta tärkeä.