"Ruoka puhuu puolestaan" Yrityksen kotisivujen merkitys ruokaravintolan valinnassa Rovaniemellä
Poijula, Miinamaija; Juopperi, Saila (2013)
Poijula, Miinamaija
Juopperi, Saila
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618327
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on saada selville käyvätkö rovaniemeläiset ravintola-asiakkaat katsomassa ravintolan kotisivuja ennen ruokaravintolan valintaa ja vaikuttaako kotisivuilla jokin ravintolan valintaan. Aiheemme on ajankohtainen, emmekä löytäneet tästä muita suomenkielisiä tutkimuksia.
Toimeksiantajamme on Ravintola Comico, joka on itsenäinen Tex-mex-tyylinen ravintola Rovaniemellä. Comicon kotisivuilla on selkeästi näkyvillä kaikki perustiedot, esimerkiksi aukioloajat, ruokalista ja hinnasto. Nämä olivat syitä, joiden takia halusimme juuri Comicon toimeksiantajaksemme.
Opinnäytetyömme tietoperusta koostuu digitaalisen markkinoinnin ja asiakkaan ostopäätösprosessin sisällöistä. Etsimme myös aiheeseemme liittyviä opinnäytetöitä, tutkimuksia ja artikkeleita työmme tueksi. Käytämme määrällistä tutkimusotetta, jossa on myös laadullisen menetelmän piirteitä. Aineistoa kerätään kyselylomakkeilla, jotka jaetaan toimeksiantajamme asiakkaille. Kyselylomakkeen vastauksista ravintola Comico saa myös kehitysideoita omille kotisivuilleen.
Tuloksista selvisi, että suurin osa ravintola Comicon asiakkaista ei käynyt Comicon kotisivuilla ennen ravintolaan tuloa. Suurimmalle osalle vastaajista ei ravintolan kotisivut vaikuttanut ravintolan valintaan. Vastaajille, jotka kertoivat kotisivujen vaikuttavan ravintolan valintaan, suurin merkitys kotisivuilla oli ruokalistan, hinnaston ja perustietojen löytymisellä. Sivujen selkeys ja ajantasaisuus oli myös tärkeä seikka. Vastaajien mukaan kuvat ja tarjoukset toisivat lisäarvoa yrityksen markkinointiin.
Ravintola Comico oli suurimalle osalle vastaajista kantapaikka tai tuttu entuudestaan, joten vastaajat eivät kokeneet tarvetta käydä kotisivuilla. Kotisivujen ulkoasulla tai sisällöllä ei ollut merkitystä, koska monet asiakkaat tulivat ravintolaan ruuan takia. Kehitysideat ravintola Comicon kotisivuille koskivat kotisivujen ulkoasua ja niiden johdonmukaisuutta.
Toimeksiantajamme on Ravintola Comico, joka on itsenäinen Tex-mex-tyylinen ravintola Rovaniemellä. Comicon kotisivuilla on selkeästi näkyvillä kaikki perustiedot, esimerkiksi aukioloajat, ruokalista ja hinnasto. Nämä olivat syitä, joiden takia halusimme juuri Comicon toimeksiantajaksemme.
Opinnäytetyömme tietoperusta koostuu digitaalisen markkinoinnin ja asiakkaan ostopäätösprosessin sisällöistä. Etsimme myös aiheeseemme liittyviä opinnäytetöitä, tutkimuksia ja artikkeleita työmme tueksi. Käytämme määrällistä tutkimusotetta, jossa on myös laadullisen menetelmän piirteitä. Aineistoa kerätään kyselylomakkeilla, jotka jaetaan toimeksiantajamme asiakkaille. Kyselylomakkeen vastauksista ravintola Comico saa myös kehitysideoita omille kotisivuilleen.
Tuloksista selvisi, että suurin osa ravintola Comicon asiakkaista ei käynyt Comicon kotisivuilla ennen ravintolaan tuloa. Suurimmalle osalle vastaajista ei ravintolan kotisivut vaikuttanut ravintolan valintaan. Vastaajille, jotka kertoivat kotisivujen vaikuttavan ravintolan valintaan, suurin merkitys kotisivuilla oli ruokalistan, hinnaston ja perustietojen löytymisellä. Sivujen selkeys ja ajantasaisuus oli myös tärkeä seikka. Vastaajien mukaan kuvat ja tarjoukset toisivat lisäarvoa yrityksen markkinointiin.
Ravintola Comico oli suurimalle osalle vastaajista kantapaikka tai tuttu entuudestaan, joten vastaajat eivät kokeneet tarvetta käydä kotisivuilla. Kotisivujen ulkoasulla tai sisällöllä ei ollut merkitystä, koska monet asiakkaat tulivat ravintolaan ruuan takia. Kehitysideat ravintola Comicon kotisivuille koskivat kotisivujen ulkoasua ja niiden johdonmukaisuutta.