Sisällöntuottaminen Oulun koulukirjaston sisäisille verkkosivuille
Ronkainen, Saija; Immonen, Roosa (2013)
Ronkainen, Saija
Immonen, Roosa
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718484
Tiivistelmä
Tilaajamme Oulun kaupungin Sivistys- ja kulttuuripalveluiden yksikön toiveesta aloimme toukokuussa 2013 suunnitella yhdessä Helena Valtakorven, koulukirjastoinformaatikon, kanssa sisältöä Oulun Koulukirjaston uusille sisäisille verkkosivuille. Opinnäytetyömme on toiminnallinen ja toiminnallisessa osuudessa teimme materiaalia Oulun Koulukirjaston sisäisille verkkosivuille. Teimme sivustolle lukiolaisten ja yläasteikäisten tiedonhaunopetuksen tukipaketin, kuvagallerian valituista Oulun koulukirjastoista, tietokantaoppaita ja Kirjavälityksen hankintaoppaan.
Tekemästämme materiaalista on hyötyä Oulun kaupungin työntekijöille, sekä opettajille että kaupunginkirjaston henkilökunnalle. Jatkoa ajatellen olisi hyvä, että Koulukirjaston verkkosivuille tehtäisiin lisää materiaalia, esimerkiksi alakoululaisten tiedonhaun opetukseen, koska sivustolta ei löydy siitä tietoa. Työn edetessä osa tekemästämme materiaalista pääsi myös Koulukirjaston ja Oulun yleisen kirjaston julkisille sivuille, joten myös kuntalaiset voivat hyödyntää niitä. Tekemämme materiaali on esillä opinnäytetyömme liitteissä.
Tietoperustassa kerromme enemmän opinnäytetyön tilaajasta, koulukirjastotoiminnasta yleensä, koulukirjastotoiminnan muodoista, koulun ja kirjaston yhteistyöstä ja verkkosivujen suunnittelusta koulukirjastojen näkökulmasta. Toiminnallista osuutta tehdessämme käytimme hyväksi tietoja, joita opimme tietoperustaa kirjoittaessamme. Käytimme tietoperustassa useita lähteitä: verkkosivuja, kirjoja, lakeja, sähköposteja, toimintakertomuksia ja lehtiartikkeleita. Opinnäytetyömme perusteella olemme kirjoittaneet ajatuksiamme koulukirjastojen tulevaisuudesta, ongelmista ja mahdollisista jatkokysymyksistä pohdintaan.
Tekemästämme materiaalista on hyötyä Oulun kaupungin työntekijöille, sekä opettajille että kaupunginkirjaston henkilökunnalle. Jatkoa ajatellen olisi hyvä, että Koulukirjaston verkkosivuille tehtäisiin lisää materiaalia, esimerkiksi alakoululaisten tiedonhaun opetukseen, koska sivustolta ei löydy siitä tietoa. Työn edetessä osa tekemästämme materiaalista pääsi myös Koulukirjaston ja Oulun yleisen kirjaston julkisille sivuille, joten myös kuntalaiset voivat hyödyntää niitä. Tekemämme materiaali on esillä opinnäytetyömme liitteissä.
Tietoperustassa kerromme enemmän opinnäytetyön tilaajasta, koulukirjastotoiminnasta yleensä, koulukirjastotoiminnan muodoista, koulun ja kirjaston yhteistyöstä ja verkkosivujen suunnittelusta koulukirjastojen näkökulmasta. Toiminnallista osuutta tehdessämme käytimme hyväksi tietoja, joita opimme tietoperustaa kirjoittaessamme. Käytimme tietoperustassa useita lähteitä: verkkosivuja, kirjoja, lakeja, sähköposteja, toimintakertomuksia ja lehtiartikkeleita. Opinnäytetyömme perusteella olemme kirjoittaneet ajatuksiamme koulukirjastojen tulevaisuudesta, ongelmista ja mahdollisista jatkokysymyksistä pohdintaan.