Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lapsen musiikkiterapian eri osa-alueet - "musiikki alkaa siitä mihin sanat loppuvat"

Joensuu, Tuija (2009)

 
Avaa tiedosto
Tuija_Joensuu_liite1.pdf (265.7Kt)
Tuija_Joensuu.pdf (319.4Kt)
Lataukset: 


Joensuu, Tuija
Vaasan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911245974
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä systemaattinen kirjallisuuskatsaus lapsista musiikkiterapian käyttäjinä. Tavoitteena oli selvittää, mitä musiikkiterapia on, ketkä hyötyvät musiikkiterapiasta ja miten musiikkiterapia vaikuttaa yksilön elä-mänlaatuun.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kirjallisuuskatsaus, jota voidaan hyödyntää hoitoalalla. Opinnäytetyö auttaa tulevia ja jo valmistuneita hoitoalan työntekijöitä ymmärtämään musiikkiterapian tuoman hyödyn yksilön elämälle. Kirjallisuuskat-sauksen avulla hoitoalalla työskentelevät pystyvät paremmin ohjaamaan asiakkai-taan tämänkaltaisen terapian piiriin.

Kirjallisuuskatsaus oli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyöhön valittiin kuusi (n=6) tutkimusta, jotka käsittelivät alle 18-vuotiaita lapsia. Tutkimukset olivat sekä suomalaisia että kansainvälisiä ja ne oli tehty vuosina 1999-2009.

Tutkimustulokset analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla. Tuloksista tehtiin yhteenveto, johtopäätökset ja ne kategorisoitiin. Tulokset osoittavat, että mu-siikkiterapia auttaa lapsia kehittämään vuorovaikutusta muiden kanssa ja lapsen oma toimintakyky kasvaa. Tuloksista käy ilmi, että lapsi-vanhempi -suhde kehittyy ja tunteita voidaan ilmaista paremmin kuin aiemmin.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että musiikkiterapia auttaa lasta monipuolisesti. Musiikkiterapia vaikuttaa lapsen fyysiseen, psyykkiseen, sosiaaliseen ja emotio-naaliseen osa-alueeseen positiivisesti. Musiikkiterapia myös kehittää lasta ja ko-hentaa lapsen elämänlaatua.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste