Nuijasota ja tosinuijasota : historiallisen fiktioelokuvan kirjoittaminen
Koivisto, Ilari (2013)
Koivisto, Ilari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618372
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö koostuu kirjallisesta osasta ja teososasta. Kirjallisessa osassa käsitellään fiktioelokuvan kirjoittamista historiallisten tapahtumien pohjalta, ja teososa on nuijasotaan sijoittuva 14-sivuinen käsikirjoitus.
Kirjallisessa osassa esitellään historiallisen elokuvan lajit ja ominaispiirteet. Erityisesti esiin nousee kysymys: Miten elokuva voi olla uskottavaa historiaa? Tähän kysymykseen liittyen työssä määritellään mitä uskottavuudella itse asiassa tarkoitetaan. Tämän asian eri puolia valaisevat muun muassa käsitteet kulttuurinen uskottavuus, geneerinen uskottavuus, ikoninen jäljittely, paradigmaattinen esitys, semioottinen paradoksi ja välttämätön sepite.
Kirjallisessa osassa käsitellään myös historiallisen henkilön käyttämistä fiktioelokuvan hahmona, ja haasteita joita tämä ratkaisu tuo tullessaan. Lisäksi työssä esitellään lyhyesti nuijasodan keskeiset vaiheet ja henkilöt keskittyen erityisesti henkilöihin, jotka esiintyvät teososassa.
Tämän opinnäytetyön johtopäätöksenä todetaan, että historiallisen elokuvan kirjoittaminen vaatii väistämättä fiktiivisen materiaalin sepittämistä, ja yleensä tinkimistä täydellisestä historiallisesta tarkkuudesta. Aina jää myöskin paljon kertomatta. Toisaalta historiallisesta tarkkuudesta tinkiminen voi tuottaa autenttisemman lopputuloksen.
Johtopäätöksissä todetaan myös, että historian ja historiallisen totuuden käsitteet ovat muuttuvia ja vaikeasti määriteltäviä asioita, toisin kuin historiallinen elokuva, joka on yksinkertaistettu esitys rajatusta ajanjaksosta rajatussa paikassa. Lisäksi jokaisen historiallisen tarinan kertomiseen lienee olemassa oma ja oikea tapa.
Kirjallisessa osassa esitellään historiallisen elokuvan lajit ja ominaispiirteet. Erityisesti esiin nousee kysymys: Miten elokuva voi olla uskottavaa historiaa? Tähän kysymykseen liittyen työssä määritellään mitä uskottavuudella itse asiassa tarkoitetaan. Tämän asian eri puolia valaisevat muun muassa käsitteet kulttuurinen uskottavuus, geneerinen uskottavuus, ikoninen jäljittely, paradigmaattinen esitys, semioottinen paradoksi ja välttämätön sepite.
Kirjallisessa osassa käsitellään myös historiallisen henkilön käyttämistä fiktioelokuvan hahmona, ja haasteita joita tämä ratkaisu tuo tullessaan. Lisäksi työssä esitellään lyhyesti nuijasodan keskeiset vaiheet ja henkilöt keskittyen erityisesti henkilöihin, jotka esiintyvät teososassa.
Tämän opinnäytetyön johtopäätöksenä todetaan, että historiallisen elokuvan kirjoittaminen vaatii väistämättä fiktiivisen materiaalin sepittämistä, ja yleensä tinkimistä täydellisestä historiallisesta tarkkuudesta. Aina jää myöskin paljon kertomatta. Toisaalta historiallisesta tarkkuudesta tinkiminen voi tuottaa autenttisemman lopputuloksen.
Johtopäätöksissä todetaan myös, että historian ja historiallisen totuuden käsitteet ovat muuttuvia ja vaikeasti määriteltäviä asioita, toisin kuin historiallinen elokuva, joka on yksinkertaistettu esitys rajatusta ajanjaksosta rajatussa paikassa. Lisäksi jokaisen historiallisen tarinan kertomiseen lienee olemassa oma ja oikea tapa.