Opettajien kokemuksia yläkoululaisten nuorten käytöshäiriöiden muutoksista viimeisen kymmenen vuoden aikana
Lamminaho, Matleena; Ojanen, Anne-Mari (2009)
Lamminaho, Matleena
Ojanen, Anne-Mari
Vaasan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911245942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911245942
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla opettajien kokemuksia nuorten käy-töshäiriöiden muutoksista viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tutkimus suori-tettiin neljässä yläkoulussa Pohjanmaan alueella.
Tutkimuksen kohteena olivat yläkoulujen opettajat, jotka olivat toimineet alalla vähintään kymmenen vuotta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 15 opettajaa. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen ja tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimukseen osallistuneiden mielestä nuorten käytöshäiriöt ovat kasvaneet ja ne ilmenevät tuntien häirintänä, kiusaamisena, väsymisenä, mielenterveysongelmien lisääntymisenä, itsekkyytenä, sääntörikkomuksina, keskittymiskyvyttömyytenä, opettajien työn sabotointina, epäkunnioittavana käytöksenä, päihteiden käytön lisääntymisenä, turvattomuutena ja äkkipikaisuutena.
Muutokset tulevat ilmi selvimmin mielenterveysongelmien kasvuna ja oppilaiden passiivisuuden lisääntymisenä. Suurimmat syyt käytöshäiriöiden muutokseen löy-tyvät vanhemmuudesta ja yhteiskunnasta.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kouluterveydenhuollossa, psykiatrisessa hoitotyössä, oppilashuollossa ja opettajan työssä. Jatkotutkimusaiheeksi ehdote-taan käytöshäiriöisen nuoren kohtaamista ja käytöshäiriöiden ennaltaehkäisyä kouluterveydenhuollossa. Myös moniammatillisen toiminnan vahvistaminen kou-luyhteisössä on tarpeellinen tutkimusaihe. Tämän tutkimuksen aihetta voi myös syventää ja laajentaa tutkimalla suurempia otoksia. Tuloksia voidaan käyttää myös pohjana mahdollisia jatkotutkimuksia varten.
Tutkimuksen kohteena olivat yläkoulujen opettajat, jotka olivat toimineet alalla vähintään kymmenen vuotta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 15 opettajaa. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen ja tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimukseen osallistuneiden mielestä nuorten käytöshäiriöt ovat kasvaneet ja ne ilmenevät tuntien häirintänä, kiusaamisena, väsymisenä, mielenterveysongelmien lisääntymisenä, itsekkyytenä, sääntörikkomuksina, keskittymiskyvyttömyytenä, opettajien työn sabotointina, epäkunnioittavana käytöksenä, päihteiden käytön lisääntymisenä, turvattomuutena ja äkkipikaisuutena.
Muutokset tulevat ilmi selvimmin mielenterveysongelmien kasvuna ja oppilaiden passiivisuuden lisääntymisenä. Suurimmat syyt käytöshäiriöiden muutokseen löy-tyvät vanhemmuudesta ja yhteiskunnasta.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kouluterveydenhuollossa, psykiatrisessa hoitotyössä, oppilashuollossa ja opettajan työssä. Jatkotutkimusaiheeksi ehdote-taan käytöshäiriöisen nuoren kohtaamista ja käytöshäiriöiden ennaltaehkäisyä kouluterveydenhuollossa. Myös moniammatillisen toiminnan vahvistaminen kou-luyhteisössä on tarpeellinen tutkimusaihe. Tämän tutkimuksen aihetta voi myös syventää ja laajentaa tutkimalla suurempia otoksia. Tuloksia voidaan käyttää myös pohjana mahdollisia jatkotutkimuksia varten.