Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Toteutuuko kasvatuskumppanuus – toimiiko Hyve 4 -malli? : vanhempien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin ja neuvolan kanssa

Alavillamo, Noora; Tiainen, Sanna (2013)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo Alavillamo ja Tiainen.pdf (2.079Mt)
Lataukset: 


Alavillamo, Noora
Tiainen, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818791
Tiivistelmä
Toteutimme opinnäytetyömme yhteistyössä Katse lapseen -hankkeen ja siinä osallisena olleen espoolaisen tutkimuspäiväkodin kanssa. Katse lapseen –hanke toimi hankekaudella 2011–2013 ja hankkeen tavoitteena oli kehittää Hyve 4 -mallia sekä tuottaa päivähoidon ja neuvolan yhteistyönä lapsia koskevaa moniammatillista hyvinvointitietoa. Hyve-malli koostuu päivähoidossa käytävästä varhaiskasvatuskeskustelusta ja neuvolan laajasta terveystarkastuksesta. Opinnäytetyössämme selvitimme, miten kasvatuskumppanuus toteutui Hyve 4 -varhaiskasvatuskeskustelussa vanhempien näkökulmasta. Lisäksi kartoitimme vanhempien kokemuksia Hyve 4 –varhaiskasvatuskeskusteluun liittyvistä lomakkeista ja tutkimuspäiväkotimme uudesta yhteistyömallista, neuvolapalautteesta.

Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen tutkimus, jossa käytimme aineistonkeruumenetelmänä puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelimme viittä vanhempaa, jotka olivat osallistuneet Hyve 4 -varhaiskasvatuskeskusteluun. Kaksi haastatelluista oli lisäksi osallistunut neuvolapalautteeseen. Opinnäytetyömme teoreettisena viitekehyksenä oli kasvatuskumppanuus. Teoriapohjana oli myös lapsen hyvinvoinnin edistäminen.

Haastattelujen tulokset osoittivat, että haastateltavat kokivat tulleensa kuulluksi Hyve 4 -varhaiskasvatuskeskustelussa, ja keskustelu oli vastavuoroista. Haastateltavien mukaan heidän näkemyksiinsä suhtauduttiin kunnioittavasti, ja ilmapiiri oli luottamuksellinen ja avoin. Haastateltavat olivat pääosin tyytyväisiä Hyve 4 -varhaiskasvatuskeskusteluun liittyviin lomakkeisiin. Neuvolapalautteen osalta tuloksista tuli ilmi uuden käytännön mukanaan tuomat haasteet.

Kasvatuskumppanuus toteutui pääosin Hyve 4 -varhaiskasvatuskeskustelussa. Kasvatuskumppanuudessa oli havaittavissa myös puutteita, jotka saattoivat johtua kiireestä tai keskustelun kulusta. Keskustelu koettiin tasavertaiseksi, mutta toisaalta haastateltavat korostivat asiantuntijan tietoa ja halusivat saada heiltä neuvoja. Lomakkeet mahdollistivat kehityksen tarkastelun monipuolisesti ja nostivat esiin lapsen äänen. Toisaalta lomakkeet saat-toivat asettaa liian tiukat raamit keskustelulle. Neuvolapalautteessa taas tulisi olla kaikille osapuolille selvillä sen tavoite, ja perheen äänen esiin nostaminen olisi kasvatuskumppanuuden kannalta tärkeää.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste