Aineeton palkitseminen pk-yritysten työntekijöiden sitouttamisen ja motivoinnin välineenä
Lundstedt, Timo (2013)
Lundstedt, Timo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818804
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa aineettoman palkitsemisen mahdollisuuksia pienten ja keskisuurten yritysten työntekijöiden sitouttamisen ja motivoinnin välineenä. Pääasiallisena tavoitteena oli kehittää työntekijöiden työpaikkasitoutuneisuutta ja työmotivaatiota aineettoman palkitsemisen keinoin. Aineeton palkitseminen on ajankohtainen kokonaisuus, jota Suomessa ei ole vielä täysin osattu hyödyntää. Yrityksen johdolle se on myös mahdollisuus, jonka motivoivaan vaikutukseen erityisesti nuoremman sukupolven henkilöt uskovat.
Tutkimus toteutettiin määrällisellä menetelmällä, ja sen aineisto kerättiin standardoidulla kyselyllä, jonka perusjoukkona toimivat valitun yrityksen kaikki toimihenkilöt. Kyselyyn vastasi 32 toimihenkilöä 38 toimihenkilön perusjoukosta, jolloin kerätty materiaali vastasi kattavasti tutkittavan perusjoukon näkemyksiä. Lähdeaineistona opinnäytetyössä käytettiin toteutetun kyselyn lisäksi ajankohtaisia palkitsemiseen liittyviä kirjoja, artikkeleita sekä internetsivuja.
Tutkimus osoitti, että suurin osa yritys X:ssä työskentelevistä toimihenkilöistä koki useat esitetyistä aineettoman palkitsemisen keinoista tärkeiksi ja motivoiviksi tavoiksi tulla palkituksi tekemästään työstä. Useat toimihenkilöt toivoivat enemmän palautetta ja tunnustusta esimiehiltään, sekä erityisesti palautteen oikea-aikaisuutta ja suoranaisuutta. Myös esimiesten ja alaisten välinen tasavertaisempi kohtelu ja yhdenmukaistettu palautemenettely nähtiin tärkeiksi kehityskohdiksi. Myös hyviä aineettomaan palkitsemiseen liittyviä kokemuksia nousi esille tutkimuksen yhteydessä.
Suoritettu kysely kartoitti tärkeitä kehityskohtia: asioita, jotka oli hoidettu hyvin, ja sellaisia aineettoman palkitsemisen keinoja, jotka olivat kaikkein merkittävimmässä roolissa haastatetuille. Kehitysehdotukset perustuivat pääosin kyselyssä esiin tulleiden kehityskohtien ja tärkeimmiksi mainittujen keinojen pohjalle. Kun tutkimustuloksia yhdistettiin teoriaan, voitiin perustellusti päätellä, että yrityksen X toimihenkilöt kokevat aineettoman palkitsemisen keinot aidosti motivoiviksi. Loppupäätelmä oli että aineeton palkitseminen on ja tulee olemaan avainasemassa osaavien työntekijöiden sitouttamisessa ja motivoimisessa tulevaisuuden työmarkkinoilla.
Tutkimus toteutettiin määrällisellä menetelmällä, ja sen aineisto kerättiin standardoidulla kyselyllä, jonka perusjoukkona toimivat valitun yrityksen kaikki toimihenkilöt. Kyselyyn vastasi 32 toimihenkilöä 38 toimihenkilön perusjoukosta, jolloin kerätty materiaali vastasi kattavasti tutkittavan perusjoukon näkemyksiä. Lähdeaineistona opinnäytetyössä käytettiin toteutetun kyselyn lisäksi ajankohtaisia palkitsemiseen liittyviä kirjoja, artikkeleita sekä internetsivuja.
Tutkimus osoitti, että suurin osa yritys X:ssä työskentelevistä toimihenkilöistä koki useat esitetyistä aineettoman palkitsemisen keinoista tärkeiksi ja motivoiviksi tavoiksi tulla palkituksi tekemästään työstä. Useat toimihenkilöt toivoivat enemmän palautetta ja tunnustusta esimiehiltään, sekä erityisesti palautteen oikea-aikaisuutta ja suoranaisuutta. Myös esimiesten ja alaisten välinen tasavertaisempi kohtelu ja yhdenmukaistettu palautemenettely nähtiin tärkeiksi kehityskohdiksi. Myös hyviä aineettomaan palkitsemiseen liittyviä kokemuksia nousi esille tutkimuksen yhteydessä.
Suoritettu kysely kartoitti tärkeitä kehityskohtia: asioita, jotka oli hoidettu hyvin, ja sellaisia aineettoman palkitsemisen keinoja, jotka olivat kaikkein merkittävimmässä roolissa haastatetuille. Kehitysehdotukset perustuivat pääosin kyselyssä esiin tulleiden kehityskohtien ja tärkeimmiksi mainittujen keinojen pohjalle. Kun tutkimustuloksia yhdistettiin teoriaan, voitiin perustellusti päätellä, että yrityksen X toimihenkilöt kokevat aineettoman palkitsemisen keinot aidosti motivoiviksi. Loppupäätelmä oli että aineeton palkitseminen on ja tulee olemaan avainasemassa osaavien työntekijöiden sitouttamisessa ja motivoimisessa tulevaisuuden työmarkkinoilla.