Musiikkia, teatteria ja improvisaatiota : Harjoituskokoelma improvisoinnista musiikki- ja teatteriryhmille
Tantarimäki, Maria (2013)
Tantarimäki, Maria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
nuoretAll rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818771
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni sisältää kokoelman musiikkia ja teatteria yhdisteleviä improvisaatioharjoituksia sekä kirjallisen raportin. Työni tarkoitus on innostaa yhdistämään musiikki- ja draamakasvatusta improvisaation avulla. Tavoitteena on tuoda esille, kuinka tärkeää ja monipuolista improvisointi on sekä musiikin että teatterin alalla. Improvisaation kautta oppijat pääsevät itse luomaan taidetta ja kehittämään mielikuvitustaan. Improvisointi on kaiken kaikkiaan luonnollinen tapa yhdistää eri taiteenlajeja.
Ajatukseni konkretisoimiseksi olen luonut kokoelman harjoituksia, joissa sovelletaan draamaa, musiikkia ja improvisaatiota. Harjoitukset on jaettu viiteen eri osa-alueeseen sen mukaan, mitä taitoja niillä voidaan erityisesti harjoittaa. Osa-alueet ovat rytmi, liike, laulu ja äänenkäyttö, kuuntelu ja vuorovaikutus. Harjoituksiin on lisäksi merkitty vaikeusaste I-IV, jonka avulla voidaan hahmottaa, millaisia valmiuksia osallistujilta vaaditaan.
Raportissa kerron pedagogisista ajatuksistani ja tavoitteistani, joihin olen pyrkinyt kokoelmaa laatiessani. Tarkoituksenani on täydentää raportin avulla harjoituskokoelmaa kertomalla sen taustalla olevista ideoista tarkemmin. Arvioin harjoituskokoelman tekoprosessia, syntyneitä harjoituksia ja pohdin jatkosuunnitelmia projektille. Harjoituskokoelmasta ja raportista on hyötyä varhaisiän musiikkikasvattajille, soitonopettajille ja muille teatteri- tai musiikkiryhmien ohjaajille.
Ajatukseni konkretisoimiseksi olen luonut kokoelman harjoituksia, joissa sovelletaan draamaa, musiikkia ja improvisaatiota. Harjoitukset on jaettu viiteen eri osa-alueeseen sen mukaan, mitä taitoja niillä voidaan erityisesti harjoittaa. Osa-alueet ovat rytmi, liike, laulu ja äänenkäyttö, kuuntelu ja vuorovaikutus. Harjoituksiin on lisäksi merkitty vaikeusaste I-IV, jonka avulla voidaan hahmottaa, millaisia valmiuksia osallistujilta vaaditaan.
Raportissa kerron pedagogisista ajatuksistani ja tavoitteistani, joihin olen pyrkinyt kokoelmaa laatiessani. Tarkoituksenani on täydentää raportin avulla harjoituskokoelmaa kertomalla sen taustalla olevista ideoista tarkemmin. Arvioin harjoituskokoelman tekoprosessia, syntyneitä harjoituksia ja pohdin jatkosuunnitelmia projektille. Harjoituskokoelmasta ja raportista on hyötyä varhaisiän musiikkikasvattajille, soitonopettajille ja muille teatteri- tai musiikkiryhmien ohjaajille.