Markkinatutkimus : case BulkChem Oy
Räsänen, Liisa; Sinkkonen, Sari (2009)
Räsänen, Liisa
Sinkkonen, Sari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001041015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001041015
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin kemiallisten tuotteiden tukkumyyjän, BulkChem Oy:n markkinoita. Toimeksiantajan tavoitteena oli saada tietoa lisämyynnin mahdollisuuksista koko Suomen alueella. Työn lähtökohtana oli suunnitella ja toteuttaa markkinatutkimus koskien kemikaalien käyttöä. Kyselyssä tutkittiin erikokoisten, eri toimialoilla toimivien yritysten kemikaalien käyttöä ja sitä, miten eri taustatekijät vaikuttavat muun muassa halukkuuteen kilpailuttaa tai vaihtaa kemikaalien toimittajaa.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen ja otantamenetelmänä käytettiin kokonaisotantaa. Kyselytutkimuksen aineisto kerättiin kesällä 2009. Sähköinen kysely lähetettiin Verkkosalkku -verkkoympäristön välityksellä 107 vastaanottajalle kaikkiaan 83 eri yrityksessä, joiden oletettiin käyttävän kemikaaleja. Vastauksia saatiin yhteensä 63.
Tutkimustuloksista selvisi muun muassa, että yritysten eniten käyttämät kemikaalit olivat myös BulkChemin päätuotteita. Yhtäläisyyksiä oli myös BulkChemin strategian ja vastaajien hankinnoissaan arvostamien piirteiden välillä.
Vaikka tutkimuksen tulokset eivät ole suoraan yleistettävissä, opinnäytetyöstä tulee olemaan hyötyä toimeksiantajayritykselle. Tutkimustulokset ovat kuitenkin suuntaa antavia ja tämä auttaa markkinoinnin suunnittelussa ja varsinkin sen kohdistamisessa oikeille toimialoille. Esimerkiksi markkinoinnin segmentointi erityisesti energian- ja lämmöntuotantoon, kemianteollisuuteen sekä elintarviketeollisuuteen voisi olla tutkimustulosten valossa varteenotettava vaihtoehto.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen ja otantamenetelmänä käytettiin kokonaisotantaa. Kyselytutkimuksen aineisto kerättiin kesällä 2009. Sähköinen kysely lähetettiin Verkkosalkku -verkkoympäristön välityksellä 107 vastaanottajalle kaikkiaan 83 eri yrityksessä, joiden oletettiin käyttävän kemikaaleja. Vastauksia saatiin yhteensä 63.
Tutkimustuloksista selvisi muun muassa, että yritysten eniten käyttämät kemikaalit olivat myös BulkChemin päätuotteita. Yhtäläisyyksiä oli myös BulkChemin strategian ja vastaajien hankinnoissaan arvostamien piirteiden välillä.
Vaikka tutkimuksen tulokset eivät ole suoraan yleistettävissä, opinnäytetyöstä tulee olemaan hyötyä toimeksiantajayritykselle. Tutkimustulokset ovat kuitenkin suuntaa antavia ja tämä auttaa markkinoinnin suunnittelussa ja varsinkin sen kohdistamisessa oikeille toimialoille. Esimerkiksi markkinoinnin segmentointi erityisesti energian- ja lämmöntuotantoon, kemianteollisuuteen sekä elintarviketeollisuuteen voisi olla tutkimustulosten valossa varteenotettava vaihtoehto.