Optikko näyttöpäätelasien määrääjänä
Viljakainen, Heini; Rihti, Anne (2013)
Viljakainen, Heini
Rihti, Anne
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120119260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120119260
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsitteli optikoille järjestettävää työterveyshuoltoon pätevoittävää koulutusta sekä näyttöpäätelasien määräämistä optikon ammatissa. Opinnäytetyön sisältö koostui kahdesta pääteemasta: työnäkökoulutuksesta ja työterveyshuollon ammattihenkilöistä sekä näyttöpäätelasien määräämisestä ja ikänäköisten silmälasiratkaisuista näyttöpäätetyöhön.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kuvailla optikoiden kokemuksia työnäkökoulutuksesta sekä näyttöpäätelasien määräämisestä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa työnäkökoulutuksesta sekä näyttöpäätelasien määräämisestä optikoille, työnäkökoulutuksen järjestäjille, työterveyshuollon henkilöstölle sekä optisella alalla työskenteleville henkilöille.
Tutkimustehtävinämme oli saada selville optikoiden kokemuksia työnäkökoulutuksesta sekä näyttöpäätelasien määräämisestä. Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena toukokuussa 2013. Tutkimukseen osallistui kahdeksan työnäkökoulutuksen suorittanutta optikkoa.
Tutkimustuloksista saatiin tietoa työnäkökoulutuksen sisällöstä, opetusmenetelmistä ja lisäkouluttautumisesta. Optikot kokivat työnäkökoulutuksen hyvänä tietopohjana työlasien määräämiseen. Koulutukseen kaivattiin lisää käytännönläheisyyttä ja harjoituksia. Optikot kokivat käytännön työelämän opettavan parhaiten työlasien määräämiseen liittyvissä asioissa. Näyttöpäätelasien määräämisestä saadut tulokset osoittivat, että työlasimäärityksessä on useita erilaisia huomioon otettavia seikkoja. Haasteita näyttöpäätelasimäärityksessä olivat työterveyshuollon toimivuus, linssityyppien toimivuus eri ympäristöissä sekä erityistapaukset.
Optikoiden kokemukset työnäkökoulutuksesta vastasivat työnäkökoulutuksen opintosisältöä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että koulutuksen sisältö oli monipuolinen, mutta erityistyölasien näöntutkimusharjoitteiden osuus suhteessa teorian määrään oli vähäinen. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää työnäkökoulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kuvailla optikoiden kokemuksia työnäkökoulutuksesta sekä näyttöpäätelasien määräämisestä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa työnäkökoulutuksesta sekä näyttöpäätelasien määräämisestä optikoille, työnäkökoulutuksen järjestäjille, työterveyshuollon henkilöstölle sekä optisella alalla työskenteleville henkilöille.
Tutkimustehtävinämme oli saada selville optikoiden kokemuksia työnäkökoulutuksesta sekä näyttöpäätelasien määräämisestä. Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena toukokuussa 2013. Tutkimukseen osallistui kahdeksan työnäkökoulutuksen suorittanutta optikkoa.
Tutkimustuloksista saatiin tietoa työnäkökoulutuksen sisällöstä, opetusmenetelmistä ja lisäkouluttautumisesta. Optikot kokivat työnäkökoulutuksen hyvänä tietopohjana työlasien määräämiseen. Koulutukseen kaivattiin lisää käytännönläheisyyttä ja harjoituksia. Optikot kokivat käytännön työelämän opettavan parhaiten työlasien määräämiseen liittyvissä asioissa. Näyttöpäätelasien määräämisestä saadut tulokset osoittivat, että työlasimäärityksessä on useita erilaisia huomioon otettavia seikkoja. Haasteita näyttöpäätelasimäärityksessä olivat työterveyshuollon toimivuus, linssityyppien toimivuus eri ympäristöissä sekä erityistapaukset.
Optikoiden kokemukset työnäkökoulutuksesta vastasivat työnäkökoulutuksen opintosisältöä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että koulutuksen sisältö oli monipuolinen, mutta erityistyölasien näöntutkimusharjoitteiden osuus suhteessa teorian määrään oli vähäinen. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää työnäkökoulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.