’’Tässähä on tarkoituksenaki, että autetaan toisia’’ Vertaistukitoiminta yksinhuoltajaäideille
Lindström, Roosa; Myllykangas, Niina (2013)
Lindström, Roosa
Myllykangas, Niina
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818844
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyömme aiheena on vertaistukiryhmän toiminnan suunnittelu ja ohjaus yksinhuoltajaäideille. Opinnäytetyön teimme yhteistyössä Siivet-projektin kanssa. Työn tavoitteena on tukea yksinhuoltajaäitien arjessa selviytymistä sekä kehittyä itse ammatillisesti mahdollisimman paljon ryhmän avulla. Kehittymistä tavoittelemme esimerkiksi ryhmän ohjaamisessa.
Teoreettinen viitekehys:
Teoriapohjana työssämme on vanhemmuus ja sen tukeminen, yksinhuoltajuus sekä vertaistuen ja tukiverkoston merkitys. Näiden lisäksi käsittelemme ryhmän muodostumista sekä ohjaamista. Esittelemme myös teoriaa käyttämistämme toiminnallisista menetelmistä.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyömme on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, joka on toteutustavaltaan toiminnallinen. Aineistona käytimme omaa havainnointia ryhmän toiminnasta sekä pienimuotoista kyselylomaketta, jonka avulla halusimme saada lisää tietoa äitien ajatuksista ryhmän toimintaa koskien. Analysoimme työtämme käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Keskeiset tulokset ja johtopäätökset:
Vertaistukiryhmän järjestäminen on kehittänyt meitä ammatillisesti usealla eri tavalla. Olemme kehittyneet ryhmän ohjauksessa ja myös muuten ammatillisesti, kuten saaden tietoa vertaistuesta ja erilaisista toiminnallisista menetelmistä. Yksinhuoltajaäidit saivat vertaistukiryhmästä monenlaista tukea, kuten vertaistukea keskusteluiden kautta sekä tukea arkeen toiminnallisten menetelmien avulla.
Opinnäytetyömme aiheena on vertaistukiryhmän toiminnan suunnittelu ja ohjaus yksinhuoltajaäideille. Opinnäytetyön teimme yhteistyössä Siivet-projektin kanssa. Työn tavoitteena on tukea yksinhuoltajaäitien arjessa selviytymistä sekä kehittyä itse ammatillisesti mahdollisimman paljon ryhmän avulla. Kehittymistä tavoittelemme esimerkiksi ryhmän ohjaamisessa.
Teoreettinen viitekehys:
Teoriapohjana työssämme on vanhemmuus ja sen tukeminen, yksinhuoltajuus sekä vertaistuen ja tukiverkoston merkitys. Näiden lisäksi käsittelemme ryhmän muodostumista sekä ohjaamista. Esittelemme myös teoriaa käyttämistämme toiminnallisista menetelmistä.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyömme on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, joka on toteutustavaltaan toiminnallinen. Aineistona käytimme omaa havainnointia ryhmän toiminnasta sekä pienimuotoista kyselylomaketta, jonka avulla halusimme saada lisää tietoa äitien ajatuksista ryhmän toimintaa koskien. Analysoimme työtämme käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Keskeiset tulokset ja johtopäätökset:
Vertaistukiryhmän järjestäminen on kehittänyt meitä ammatillisesti usealla eri tavalla. Olemme kehittyneet ryhmän ohjauksessa ja myös muuten ammatillisesti, kuten saaden tietoa vertaistuesta ja erilaisista toiminnallisista menetelmistä. Yksinhuoltajaäidit saivat vertaistukiryhmästä monenlaista tukea, kuten vertaistukea keskusteluiden kautta sekä tukea arkeen toiminnallisten menetelmien avulla.