Katse taululle : Opas koululaisen näönseulonnasta Oulun seudun kouluterveydenhoitajille
Louet, Piritta; Strengell, Jaana (2013)
Louet, Piritta
Strengell, Jaana
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219315
Tiivistelmä
Koululaisella on useita työkaluja käytössään liittyen koulumenestykseensä. Näistä työkaluista näkökyky on yksi tärkeimmistä. Kouluissa tehtävät näköseulat ovat erittäin hyödyllinen keino kouluikäisten lasten näköongelmien tunnistamisessa. Koulujen näköseulojen avulla ongelmat voidaan tunnistaa ajoissa ja hoitaa riittävän aikaisessa vaiheessa.
Toteutimme opinnäytetyönämme projektin, jonka tavoitteena oli tuottaa opas Oulun seudun kouluterveydenhoitajille näönseulontojen tueksi. Oppaan tarkoituksena oli helpottaa ja nopeuttaa näönseulontojen tekemistä sekä avata näönseulonnan käytänteitä ja toimintatapoja. Opas toteutettiin yhteistyössä Oulun kaupungin terveyspalvelujen kanssa. Oppaan ensimmäinen kokonaisuus sisältää teoriaa koululaisen näkemiseen liittyvistä perustermeistä. Toisena kokonaisuutena oppaassa käsitellään näönseulonnan eri vaiheet sekä jatkotutkimuksiin lähettämisen perusteet.
Opas esiteltiin kouluterveydenhoitajille Oulun kaupungin järjestämän koulutuspäivän yhteydessä. Oppaan laatua arvioitiin esitestauspalautteen sekä suullisen palautteen avulla. Saamamme palaute oli positiivista koskien rakennetta, ulkoasua ja sisältöä. Suurin osa esitestaajista koki oppaan hyödylliseksi ja uskoi käyttävänsä opasta työssään. Opas on toimitettu Oulun seudun kouluterveydenhoitajien käyttöön sähköpostilla ja heillä on myös mahdollisuus ladata se käyttöönsä Oulun kaupungin sisäisestä verkosta.
Toteutimme opinnäytetyönämme projektin, jonka tavoitteena oli tuottaa opas Oulun seudun kouluterveydenhoitajille näönseulontojen tueksi. Oppaan tarkoituksena oli helpottaa ja nopeuttaa näönseulontojen tekemistä sekä avata näönseulonnan käytänteitä ja toimintatapoja. Opas toteutettiin yhteistyössä Oulun kaupungin terveyspalvelujen kanssa. Oppaan ensimmäinen kokonaisuus sisältää teoriaa koululaisen näkemiseen liittyvistä perustermeistä. Toisena kokonaisuutena oppaassa käsitellään näönseulonnan eri vaiheet sekä jatkotutkimuksiin lähettämisen perusteet.
Opas esiteltiin kouluterveydenhoitajille Oulun kaupungin järjestämän koulutuspäivän yhteydessä. Oppaan laatua arvioitiin esitestauspalautteen sekä suullisen palautteen avulla. Saamamme palaute oli positiivista koskien rakennetta, ulkoasua ja sisältöä. Suurin osa esitestaajista koki oppaan hyödylliseksi ja uskoi käyttävänsä opasta työssään. Opas on toimitettu Oulun seudun kouluterveydenhoitajien käyttöön sähköpostilla ja heillä on myös mahdollisuus ladata se käyttöönsä Oulun kaupungin sisäisestä verkosta.