Toimintamalli kotihoitohenkilökunnan osaamisen tukemiseksi
Piltonen, Ulla (2013)
Piltonen, Ulla
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219309
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kotihoitohenkilökunnan osaamisen kehittäminen. Kehit-tämistoiminnan menetelmäksi valitsin toimintatutkimuksen. Siinä toimijoina olivat työyhteisön hoitajat. Osallistavan toimintatutkimuksen avulla varmistettiin yhteisen näkemyksen syntyminen ja jokaisen äänen kuuleminen kehittämistyössä. Toimintatut-kimus toteutettiin Oulun kaupungin ikäihmisten hyvinvoinnin yhdessä kotihoitoyksi-kössä. Tutkimuksen aineistot kerättiin interventioiden aikana toteuttavissa pari- ja ryhmätöissä sekä osaamiskartoituslomakkeen avulla. Aineiston analyysissä käytettiin sekä laadullista että määrällistä analyysiä.
Toimintatutkimuksen tulosten mukaan muutokset kotihoidon asiakasryhmissä, tekno-logiassa, työvoimaresursseissa ja kotihoidolle asetetuissa osaamisvaateissa tuovat muu-toshaasteet, jotka vaikuttavat osaamisen kehittämiseen.
Kotihoidon osaaminen muodostuu asiakastyöosaamisesta, kliinisten hoitotoimenpitei-den osaamisesta, työelämätaidoista ja organisaatio-osaamisesta. Kotihoidon asiakas-työosaaminen koostuu asiakaslähtöisestä hoiva/hoitotyöstä, perushoivatehtävien hal-linnasta, kuntoutumisen edistämisestä, terveyden edistämisestä ja sairaanhoidon osaa-misesta, palveluohjaus-, opastus- ja neuvontaosaamisesta ja asiakkaiden käyttämien apuvälineiden hallinnan osaamisesta. Työelämätaidot koostuvat työhyvinvointi- ja työyhteisöosaamisesta, asiakastietojärjestelmän ja henkilökohtaisten tietoteknologisten välineiden käytön osaamisesta. Organisaatio-osaaminen koostuu strategisten linjausten, talouden, laadun, lainsäädännön ja hoitajan eettisten ohjeiden osaamisesta. Tutkimustu-losten perusteella tehtiin osaamiskartoituslomake, jossa osaamisen eri osa-alueet por-rastettiin nelitasoiseksi osaamisen tason määrittelyksi. Osaamiskartoituslomake testat-tiin ja otettiin käyttöön, jonka tuloksena saatiin kotihoidon henkilökunnan osaamisen kehittämissuunnitelma.
Kotihoitohenkilökunnan osaamisen kehittämisen toimintamalli koostuu vision ja stra-tegian selkiinnyttämisestä, kotihoidon nykyisten ja tulevien osaamisalueiden ja amma-tillisten osaamisprofiilien analysoinnista, nykyosaamisen arvioinnista ja kehittämis-suunnitelma tekemisestä yhteisö-, tiimi- ja yksilötasoilla. Nyt kehitetty toimintamalli on siirrettävissä toiseen yksikköön. Toimintamalli etenee vaihe vaiheelta, eikä vaadi erityisiä taloudellisia resursseja.
Asiasanat: osaaminen, osaamisen johtaminen, kotihoito, toimintatutkimus
Toimintatutkimuksen tulosten mukaan muutokset kotihoidon asiakasryhmissä, tekno-logiassa, työvoimaresursseissa ja kotihoidolle asetetuissa osaamisvaateissa tuovat muu-toshaasteet, jotka vaikuttavat osaamisen kehittämiseen.
Kotihoidon osaaminen muodostuu asiakastyöosaamisesta, kliinisten hoitotoimenpitei-den osaamisesta, työelämätaidoista ja organisaatio-osaamisesta. Kotihoidon asiakas-työosaaminen koostuu asiakaslähtöisestä hoiva/hoitotyöstä, perushoivatehtävien hal-linnasta, kuntoutumisen edistämisestä, terveyden edistämisestä ja sairaanhoidon osaa-misesta, palveluohjaus-, opastus- ja neuvontaosaamisesta ja asiakkaiden käyttämien apuvälineiden hallinnan osaamisesta. Työelämätaidot koostuvat työhyvinvointi- ja työyhteisöosaamisesta, asiakastietojärjestelmän ja henkilökohtaisten tietoteknologisten välineiden käytön osaamisesta. Organisaatio-osaaminen koostuu strategisten linjausten, talouden, laadun, lainsäädännön ja hoitajan eettisten ohjeiden osaamisesta. Tutkimustu-losten perusteella tehtiin osaamiskartoituslomake, jossa osaamisen eri osa-alueet por-rastettiin nelitasoiseksi osaamisen tason määrittelyksi. Osaamiskartoituslomake testat-tiin ja otettiin käyttöön, jonka tuloksena saatiin kotihoidon henkilökunnan osaamisen kehittämissuunnitelma.
Kotihoitohenkilökunnan osaamisen kehittämisen toimintamalli koostuu vision ja stra-tegian selkiinnyttämisestä, kotihoidon nykyisten ja tulevien osaamisalueiden ja amma-tillisten osaamisprofiilien analysoinnista, nykyosaamisen arvioinnista ja kehittämis-suunnitelma tekemisestä yhteisö-, tiimi- ja yksilötasoilla. Nyt kehitetty toimintamalli on siirrettävissä toiseen yksikköön. Toimintamalli etenee vaihe vaiheelta, eikä vaadi erityisiä taloudellisia resursseja.
Asiasanat: osaaminen, osaamisen johtaminen, kotihoito, toimintatutkimus