Dokumentaarinen taidevalokuva ja verkon kuvatulva
Kauko, Ville (2013)
Kauko, Ville
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919028
Tiivistelmä
Dokumentaarisen taidevalokuvan tulevaisuus haasteineen ja mahdollisuuksineen on kysymys,
mihin tämä opinnäytetyö etsii ratkaisuja. Opinnäytetyön rinnalla on toteutettu verkkosivujen
suunnittelu dokumentaarisen taidevalokuvan kilpailulle. Tämän toteutuksen tilaajana
on ollut valokuvataiteen ja valokuvajournalismin erikoislehti Photo RAW.
2013 dokumentaarinen taidevalokuva on Suomessa nousussa, mutta se perustuu pitkälti
tekijöidensä intohimoon. Samaan aikaan valokuvan asema ja arvostus ovat laskemassa.
Tähän vaikuttavat lehtien levikkien lasku, digitalisoituminen sekä valokuvien suuri tarjonta
teknisen kehityksen myötä. Opinnäytetyössä esitellään nykytilanteen lisäksi valokuvan
historiaa, sekä valokuvaa taiteena. Opinnäytetyössä käytetyn määritelmän mukaisesti valokuvan taiteellisuus on kiinni sen oikeanlaisista kytköksistä taiteellisiin instituutioihin.
Opinnäytetyö on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäinen osa käsittelee dokumentaarista taidevalokuvaa. Lisäksi valokuvataitelija Timo Kelaranta esittää näkemyksensä valokuvan taiteellisuudesta. Toinen osio keskittyy valokuvaan verkossa. Tässä osiossa pohdin valokuvan käyttöä, esiintymistä ja mahdollisuuksia verkossa. Viimeisessä osiossa esitellään Photo RAW -lehdelle tehty projekti nimeltään RAW Awards 2014.
RAW Awardsien visuaalinen ulkoasu pyrki vastaamaan dokumentaarisen taidevalokuvan haasteisiin. Tyylikäs visuaalinen ulkoasu, joka antaa valokuvalle tilaa ja toimii näytöstä riippumatta on hyvä lähtökohta suunnittelulle. Verkossa tapahtuvan kilpailun lisäksi parhaat
kuvat on tarkoitus julkaista Photo RAW -lehden erikoisnumerossa. Lehden ja verkon yhtenäinen ulkoasu, sekä molempien vahvuuksien hyödyntäminen on linja joka on osoittautunut toimivaksi tämän opinnäytetyön perusteella.
mihin tämä opinnäytetyö etsii ratkaisuja. Opinnäytetyön rinnalla on toteutettu verkkosivujen
suunnittelu dokumentaarisen taidevalokuvan kilpailulle. Tämän toteutuksen tilaajana
on ollut valokuvataiteen ja valokuvajournalismin erikoislehti Photo RAW.
2013 dokumentaarinen taidevalokuva on Suomessa nousussa, mutta se perustuu pitkälti
tekijöidensä intohimoon. Samaan aikaan valokuvan asema ja arvostus ovat laskemassa.
Tähän vaikuttavat lehtien levikkien lasku, digitalisoituminen sekä valokuvien suuri tarjonta
teknisen kehityksen myötä. Opinnäytetyössä esitellään nykytilanteen lisäksi valokuvan
historiaa, sekä valokuvaa taiteena. Opinnäytetyössä käytetyn määritelmän mukaisesti valokuvan taiteellisuus on kiinni sen oikeanlaisista kytköksistä taiteellisiin instituutioihin.
Opinnäytetyö on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäinen osa käsittelee dokumentaarista taidevalokuvaa. Lisäksi valokuvataitelija Timo Kelaranta esittää näkemyksensä valokuvan taiteellisuudesta. Toinen osio keskittyy valokuvaan verkossa. Tässä osiossa pohdin valokuvan käyttöä, esiintymistä ja mahdollisuuksia verkossa. Viimeisessä osiossa esitellään Photo RAW -lehdelle tehty projekti nimeltään RAW Awards 2014.
RAW Awardsien visuaalinen ulkoasu pyrki vastaamaan dokumentaarisen taidevalokuvan haasteisiin. Tyylikäs visuaalinen ulkoasu, joka antaa valokuvalle tilaa ja toimii näytöstä riippumatta on hyvä lähtökohta suunnittelulle. Verkossa tapahtuvan kilpailun lisäksi parhaat
kuvat on tarkoitus julkaista Photo RAW -lehden erikoisnumerossa. Lehden ja verkon yhtenäinen ulkoasu, sekä molempien vahvuuksien hyödyntäminen on linja joka on osoittautunut toimivaksi tämän opinnäytetyön perusteella.