Musiikinteoria, säännöt ja luovuus : Mahdoton yhtälö?
Kupiainen, Risto (2013)
Kupiainen, Risto
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219380
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa tradition ja luovan toiminnan suhdetta sekä hahmottaa muusikon paikkaa niiden välissä. Työssä keskitytään erityisesti musiikinteorian rooliin tradition välittäjänä sekä luovan toiminnan työkaluna. Lisäksi pyritään selvittämään, miten musiikkitraditio uudistuu ja mikä on sääntöpohjaisen musiikinteorian merkitys luovalle muusikolle tai musiikin opiskelijalle.
Työ koostuu kvalitatiivisesta kirjallisuuskatsauksesta sekä pohdinnasta. Kirjallisuuskatsauksessa syvennytään musiikkitieteelliseen kirjallisuuteen sekä säveltäjä Igor Stravinskyn esittämiin näkemyksiin traditiosta, säännöistä ja luovuudesta. Pohdinnassa vertaillaan teoreettisen kirjallisuuden ja käytännön säveltäjän esittämiä näkökulmia toisiinsa sekä muodostetaan vertailun perusteella kuva musiikkitradition ja luovan musiikillisen toiminnan suhteesta.
Työssä löydetään yhteneväisyyksiä tutkimuskirjallisuuden sekä Igor Stravinskyn esittämien näkemysten välillä. Lopputuloksena saadaan muodostettua kuva tradition ja luovuuden vuorovaikutuksellisesta suhteesta, jossa luovat prosessit sekä ammentavat traditiosta että jatkuvasti uudistavat sitä. Musiikinteorian opiskelu ja tuntemus näyttäytyy merkityksellisenä sekä tradition sisäistämisen että asiantuntijuuden kehittymisen kannalta. Tradition teoreettinen ja käytännöllinen sisäistäminen nähdään myös voimavarana luovalle toiminnalle. Erityisen tärkeään asemaan nousee kuitenkin asiantuntijuuden kehittyminen sääntökriittisyyden tasolle, minkä katsotaan mahdollistavan ainutlaatuiset luovat tuotokset. Tradition näkökulmasta arvokkaimpina nähdään sellaiset luovat tuotokset, jotka samanaikaisesti sekä jatkavat traditiota että uudistavat sitä.
Työ koostuu kvalitatiivisesta kirjallisuuskatsauksesta sekä pohdinnasta. Kirjallisuuskatsauksessa syvennytään musiikkitieteelliseen kirjallisuuteen sekä säveltäjä Igor Stravinskyn esittämiin näkemyksiin traditiosta, säännöistä ja luovuudesta. Pohdinnassa vertaillaan teoreettisen kirjallisuuden ja käytännön säveltäjän esittämiä näkökulmia toisiinsa sekä muodostetaan vertailun perusteella kuva musiikkitradition ja luovan musiikillisen toiminnan suhteesta.
Työssä löydetään yhteneväisyyksiä tutkimuskirjallisuuden sekä Igor Stravinskyn esittämien näkemysten välillä. Lopputuloksena saadaan muodostettua kuva tradition ja luovuuden vuorovaikutuksellisesta suhteesta, jossa luovat prosessit sekä ammentavat traditiosta että jatkuvasti uudistavat sitä. Musiikinteorian opiskelu ja tuntemus näyttäytyy merkityksellisenä sekä tradition sisäistämisen että asiantuntijuuden kehittymisen kannalta. Tradition teoreettinen ja käytännöllinen sisäistäminen nähdään myös voimavarana luovalle toiminnalle. Erityisen tärkeään asemaan nousee kuitenkin asiantuntijuuden kehittyminen sääntökriittisyyden tasolle, minkä katsotaan mahdollistavan ainutlaatuiset luovat tuotokset. Tradition näkökulmasta arvokkaimpina nähdään sellaiset luovat tuotokset, jotka samanaikaisesti sekä jatkavat traditiota että uudistavat sitä.