KYLMÄ JA LUMINEN MAA: SUOMEN BRÄNDIÄ ETSIMÄSSÄ : Vaihto-opiskelijoiden mielikuvat Hollannissa
Ahola, Henna (2013)
Ahola, Henna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718579
Tiivistelmä
Positiivisella mielikuvalla on tärkeä merkitys matkakohteen valitsemisessa. Mielikuvaan pyritään vaikuttamaan rakentamalla positiivista brändiä. Brändääminen on siis tärkeää, jotta Suomi nähdään houkuttelevana matkailijoiden silmissä. Tapahtumamarkkinointi on mieleenpainuva markkinoinnin keino. Opinnäytetyössä halusin selvittää Suomen brändi-imagon Hollannissa olevilla vaihto-opiskelijoilla ja miten tapahtumamarkkinoinnilla voidaan siihen vaikuttaa. Tapahtumamarkkinoinnin avulla tavoitteeni oli lisätä Suomi-tietoutta ja luoda positiivista brändi-identiteettiä Suomelle. Teoriaosa käsittelee brändiä ja sen kehittämistä ottaen mukaan myös maan brändäämisen puolen. Kerron myös Suomen matkailun attraktioista ja tapahtuman järjestämisestä ja sen käyttämistä markkinoinnin keinona. Empiirisen osion tein kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimukseen kuului kaksi ryhmää, joista toinen osallistui Suomi-tapahtumaani ja täytti sen jälkeen paperisen kyselylomakkeen sekä toinen ryhmä, joka vastasi lomakkeeseen sähköisesti ilman tapahtumaa. Näin pystyin vertailemaan tapahtuman vaikutusta mielikuviin. Tutkimuksessa selvisi, että vaihto-opiskelijoiden mielikuva Suomesta on positiivinen. Spontaanisti Suomea ajatellaan kylmäksi ja lumiseksi maaksi, lisäksi sauna tuli usein esille vastauksissa. Suomea pidetään houkuttelevana ja sinne halutaan matkustaa. Tapahtumamarkkinoinnin jälkeen mielikuva oli useammin erittäin positiivinen ja harvemmin neutraali verrattuna ryhmään, joka ei osallistunut tapahtumaan. Tapahtumamarkkinoinnin avulla Suomen mielikuvaa voitiin rakentaa positiivisemmaksi ja kiinnostavammaksi.