Oheislaitteista riippumaton VR-asetoteutus
Aalto, Juho (2021)
Aalto, Juho
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201061085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201061085
Tiivistelmä
Omiin harrastuksiini on kuulunut läpi elämän erilaiset videopelit, minkä vuoksi halusin tehdä opinnäytetyöni aiheeseen liittyen. Kiinnostuksen kohteitani ovat myös eri tieteen alojen uudet innovaatiot. Tästä syystä halusin kokeilla toteuttaa jotain virtuaalitodellisuuteen liittyvää. Tutkittuani eri vaihtoehtoja huomasin, että markkinoilla ei ole juurikaan saatavilla virtuaalitodellisuudessa hyödynnettäviä toden mukaisia aseita. Aseet monesti joko muistuttivat jotain futuristista asetta taikka olivat vain erillisiä putkista koottuja runkoja, joihin liitettiin esimerkiksi virtuaalitodellisuudessa hyödynnettävät ohjaimet erikseen. Tällaisen putkista kootun rungon hinnat lähtivät noin sadan dollarin kappalehinnasta ja mikäli aseen runko muistutti enemmän oikeaa asetta, hinta saattoi kivuta useisiin satoihin dollareihin. Halusin siis myös tutkia, saisiko aseen toteutettua kohtuullisella ja kilpailukykyisellä hinnalla.
Tavoitteenani oli siis toteuttaa kohtuullisella budjetilla virtuaalitodellisuusase, joka muistuttaa todellista asetta ulkonäöltään sekä käytettävyydeltään. Halusin huomioida, että hyödynnettävä laitteisto on mahdollista yhdistää halutessaan myöhemmin myös muunlaiseen aseen runkoon, eikä täten olisi sidoksissa vain yhteen asemalliin.
Lopputuote vastasi hyvin odotuksiani, vaikka kehitystyön matkalla kohtasinkin ongelmia. Sain toteutettua aseen liikkeen ja asennon seurannan reaaliaikaisesti. Lisäksi asetta on mahdollista testata demo-ohjelmassa, jossa aseella voidaan ampua maalitauluja.
Jatkokehityksen kannalta aseeseen on mahdollista toteuttaa lisää toiminnallisuuksia, jotka jäivät uupumaan ensimmäisestä versiosta. Jatkokehitettäviä toiminnallisuuksia voisivat olla esimerkiksi sarjatulitoiminto ja aseen lataaminen lipasta vaihtamalla. Lisäksi tuotetta olisi hyvä testata tarkemmin oikeassa virtuaalitodellisuusympäristössä. My plan was to create virtual reality gun with low budget which should replicate real gun as
appearance and usability. Reason for this was my hobby background on videogames, mainly as player. One another reason was that after some investigation I found out, that there aren’t that many options available for virtual reality guns which would fulfill these requirements. Usually, options were either simply frame built from tubing or expensive sci-fi rifles.
Thesis goal was achieved, and I managed to build functioning virtual reality gun that replicated real gun. It was possible to use the gun at demo program where the user could move and rotate the gun around and do some practice shooting to targets. User uses a monitor to track down the gun movements.
For the future the gun usage should be investigated more at the real virtual reality environment. Currently there is only implemented single fire mode for the gun, so auto fire would be good enhancement for the gun. Also, a reloading functionality for the gun should be implemented.
Tavoitteenani oli siis toteuttaa kohtuullisella budjetilla virtuaalitodellisuusase, joka muistuttaa todellista asetta ulkonäöltään sekä käytettävyydeltään. Halusin huomioida, että hyödynnettävä laitteisto on mahdollista yhdistää halutessaan myöhemmin myös muunlaiseen aseen runkoon, eikä täten olisi sidoksissa vain yhteen asemalliin.
Lopputuote vastasi hyvin odotuksiani, vaikka kehitystyön matkalla kohtasinkin ongelmia. Sain toteutettua aseen liikkeen ja asennon seurannan reaaliaikaisesti. Lisäksi asetta on mahdollista testata demo-ohjelmassa, jossa aseella voidaan ampua maalitauluja.
Jatkokehityksen kannalta aseeseen on mahdollista toteuttaa lisää toiminnallisuuksia, jotka jäivät uupumaan ensimmäisestä versiosta. Jatkokehitettäviä toiminnallisuuksia voisivat olla esimerkiksi sarjatulitoiminto ja aseen lataaminen lipasta vaihtamalla. Lisäksi tuotetta olisi hyvä testata tarkemmin oikeassa virtuaalitodellisuusympäristössä.
appearance and usability. Reason for this was my hobby background on videogames, mainly as player. One another reason was that after some investigation I found out, that there aren’t that many options available for virtual reality guns which would fulfill these requirements. Usually, options were either simply frame built from tubing or expensive sci-fi rifles.
Thesis goal was achieved, and I managed to build functioning virtual reality gun that replicated real gun. It was possible to use the gun at demo program where the user could move and rotate the gun around and do some practice shooting to targets. User uses a monitor to track down the gun movements.
For the future the gun usage should be investigated more at the real virtual reality environment. Currently there is only implemented single fire mode for the gun, so auto fire would be good enhancement for the gun. Also, a reloading functionality for the gun should be implemented.