Korjaamon kehittäminen
Oksanen, Jose (2013)
Oksanen, Jose
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919120
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön aiheena oli korjaamon kehittäminen. Työn tavoitteena oli etsiä ongelmakohtia autotalon merkkikorjaamon toiminnasta ja etsiä niihin syitä sekä ideoida ratkaisuja ongelmiin. Ratkaisujen tavoitteena oli sujuvoittaa korjaamon tapoja toimia, jotta työntekijöiden kiire vähenisi. Lopuksi selvitettiin kuinka paljon ratkaisujen avulla pystyttäisiin todella säästämään aikaa.
Ongelmien kartoittamiseen käytettiin lähinnä havainnointia seuratessa korjaamon toimintaa, lisäksi ongelmia kartoitettiin haastattelemalla muita työntekijöitä yksinkertaisesti kysymällä, mitä kehitettävää korjaamon toiminnassa heidän mielestään on.
Korjaamon toiminnassa havaittiin paljon korjattavissa olevia ongelmia. Suurimpina ongelmina pidettiin huoltopakettien lähes täydellistä puuttumista, olemassa olevien ohjelmien käyttämättömyyttä sekä yhteisen linjan puutetta. Näihin työssä esitettiin ratkaisuiksi huoltopakettien rakentamista, ohjelmien käyttöönottoa sekä yhteisien toimintatapojen sopimista ja dokumentointia. Huoltopakettien rakentamiseksi ehdotettiin tapaa, jolla paketit työn ohessa saataisiin kuntoon. Yhteisien toimintatapojen kehittämistä sekä niiden dokumentointia aloitettiin jo.
Työn tuloksena syntyi myös laskelma, kuinka paljon tietyillä kehitetyillä ratkaisuilla olisi mahdollista korjaamon toiminnassa säästää aikaa. Lähes kolmen ja puolen tunnin ajan-säästöä pidettiin suurena ja ratkaisujen käyttöönottoa siten tärkeänä.
Tulosten todettiin vaikuttavan korjaamon työhyvinvointiin, asiakastyytyväisyyteen ja talouteen. Työn avulla korjaamon jatkuvaa kehittämistä voidaan tehostaa.
Ongelmien kartoittamiseen käytettiin lähinnä havainnointia seuratessa korjaamon toimintaa, lisäksi ongelmia kartoitettiin haastattelemalla muita työntekijöitä yksinkertaisesti kysymällä, mitä kehitettävää korjaamon toiminnassa heidän mielestään on.
Korjaamon toiminnassa havaittiin paljon korjattavissa olevia ongelmia. Suurimpina ongelmina pidettiin huoltopakettien lähes täydellistä puuttumista, olemassa olevien ohjelmien käyttämättömyyttä sekä yhteisen linjan puutetta. Näihin työssä esitettiin ratkaisuiksi huoltopakettien rakentamista, ohjelmien käyttöönottoa sekä yhteisien toimintatapojen sopimista ja dokumentointia. Huoltopakettien rakentamiseksi ehdotettiin tapaa, jolla paketit työn ohessa saataisiin kuntoon. Yhteisien toimintatapojen kehittämistä sekä niiden dokumentointia aloitettiin jo.
Työn tuloksena syntyi myös laskelma, kuinka paljon tietyillä kehitetyillä ratkaisuilla olisi mahdollista korjaamon toiminnassa säästää aikaa. Lähes kolmen ja puolen tunnin ajan-säästöä pidettiin suurena ja ratkaisujen käyttöönottoa siten tärkeänä.
Tulosten todettiin vaikuttavan korjaamon työhyvinvointiin, asiakastyytyväisyyteen ja talouteen. Työn avulla korjaamon jatkuvaa kehittämistä voidaan tehostaa.