Scrum – sovelluskehitysprosessi pelikehityksessä
Kähönen, Pasi (2013)
Kähönen, Pasi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219344
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään Scrum-sovelluskehitysprosessin soveltuvuutta pelinkehityksessä. Raportissa selvitetään, mitä Scrum-sovelluskehitysprosessi pitää sisällään sekä mitä työkaluja ja tekniikoita käytettiin projektin toteuttamiseen. Projektilla ei ollut tilaajaa, vaan työ oli suunniteltu näytetyöksi omaan portfolioon.
Projektissa sovellettiin ketteriin sovelluskehitysmenetelmiin kuuluvaa Scrum-projektinhallintamenetelmää. Raportissa esitellään ensin Scrumin synty sekä toiminta teoriassa. Tämä pitää sisällään toimintaperiaatteiden läpikäynnin, scrum-tiimin jäsenten roolit, palaverit, scrumin tuotokset sekä ”valmiin” määrittelemisen.
Teoriaosuuden jälkeen esitellään peliprojekti Knights Quest, joka toteutettiin Scrum-sovelluskehitysprosessia soveltamalla. Osiossa käydään läpi pelin idea, kuinka se sai alkunsa, sekä selvitetään, kuinka Scrum-mallia on sovellettu projektin varrella.
Scrumin käyttö toi projektiin selkeyttä ja joustavuutta vaihtelevasta aikataulusta ja pienestä kahden hengen kehitystiimistä huolimatta. Menetelmästä jäi mieleen kuva toimivasta kokonaisuudesta, joka soveltuu ehdottomasti myös pelikehitykseen.
Projektissa sovellettiin ketteriin sovelluskehitysmenetelmiin kuuluvaa Scrum-projektinhallintamenetelmää. Raportissa esitellään ensin Scrumin synty sekä toiminta teoriassa. Tämä pitää sisällään toimintaperiaatteiden läpikäynnin, scrum-tiimin jäsenten roolit, palaverit, scrumin tuotokset sekä ”valmiin” määrittelemisen.
Teoriaosuuden jälkeen esitellään peliprojekti Knights Quest, joka toteutettiin Scrum-sovelluskehitysprosessia soveltamalla. Osiossa käydään läpi pelin idea, kuinka se sai alkunsa, sekä selvitetään, kuinka Scrum-mallia on sovellettu projektin varrella.
Scrumin käyttö toi projektiin selkeyttä ja joustavuutta vaihtelevasta aikataulusta ja pienestä kahden hengen kehitystiimistä huolimatta. Menetelmästä jäi mieleen kuva toimivasta kokonaisuudesta, joka soveltuu ehdottomasti myös pelikehitykseen.