Lapsen käden perifeerinen hermovaurio : tuntopuutos ja sen kuntouttaminen
Koivisto, Janni; Lehtonen, Isaliina (2013)
Koivisto, Janni
Lehtonen, Isaliina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319665
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee lapsen käden perifeeristä hermovauriota, sen aiheuttamaa tuntopuutosta sekä tunnon kuntouttamista. Työelämän yhteistyökumppanina ovat Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin Naisten- ja lastentautien tulosyksikön toimintaterapeutit Sari Marjala ja Sanna Rautakorpi. Tarve opinnäytetyölle nousi yhteistyökumppaneilta, jotka toivoivat lapsille ja heidän vanhemmilleen suunnattua tunnonkoulutusmateriaalia.
Opinnäytetyön tarkoituksena on vastata kahteen työtä ohjanneeseen kysymykseen: 1. Miten käden perifeerisen hermovaurion aiheuttamaa tuntopuutosta kuntoutetaan lapsilla?
2. Mitkä toiminnot ovat tunnonkoulutuksessa tarkoituksenmukaisia ja lapselle mielekkäitä sekä sovellettavissa perheen arkeen? Ensimmäiseen kysymykseen vastattiin kirjallisuuskatsauksen avulla. Toista kysymystä ohjasi Piercen Toiminnan terapeuttisen voiman viitekehys,
johon sovellettiin kirjallisuuskatsauksen avulla löydettyä tietoa, joka käsiteltiin sisällönanalyysin avulla. Tämä tieto tiivistettiin ja sen pohjalta laadittiin internetistä tulostettava tunnonkoulutuohje.
Tunnonkoulutusharjoitteiden kohderyhmänä ovat leikki-ikäiset 4–6-vuotiaat lapset sekä heidän vanhempansa, sillä tunnonkoulutus toteutuu kotona lapsen arjessa. Tunnonkoulutusohje sisältää tunnonkoulutusharjoitteiden lisäksi tietoa käden perifeerisestä hermovauriosta ja sen vaikutuksista käden motoriikkaan ja sensoriikkaan sekä tuntopuutoksen aihettamista riskeistä käden käytölle.
Lapsen käden perifeerisestä hermovauriota ja sen aiheuttamaa tuntopuutosta on tutkittu vähän. Lapsen tunnonkoulutuksen menetelmistä ei löytynyt kirjallisuuskatsauksen avulla
lainkaan tietoa. Aikuisen käden perifeerisen hermovaurion tunnonkoulutus pohjautuu löytämissämme tutkimuksissa A. Lee Dellonin aikasen ja myöhäisen vaiheen tunnonkoulutuksen
mentelmään. Menetelmää hyödynnetään yhä tänäkin päivänä, mutta tunnonkoulutuksen vaikuttavuudesta on rajoitetusti tutkimustietoa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on vastata kahteen työtä ohjanneeseen kysymykseen: 1. Miten käden perifeerisen hermovaurion aiheuttamaa tuntopuutosta kuntoutetaan lapsilla?
2. Mitkä toiminnot ovat tunnonkoulutuksessa tarkoituksenmukaisia ja lapselle mielekkäitä sekä sovellettavissa perheen arkeen? Ensimmäiseen kysymykseen vastattiin kirjallisuuskatsauksen avulla. Toista kysymystä ohjasi Piercen Toiminnan terapeuttisen voiman viitekehys,
johon sovellettiin kirjallisuuskatsauksen avulla löydettyä tietoa, joka käsiteltiin sisällönanalyysin avulla. Tämä tieto tiivistettiin ja sen pohjalta laadittiin internetistä tulostettava tunnonkoulutuohje.
Tunnonkoulutusharjoitteiden kohderyhmänä ovat leikki-ikäiset 4–6-vuotiaat lapset sekä heidän vanhempansa, sillä tunnonkoulutus toteutuu kotona lapsen arjessa. Tunnonkoulutusohje sisältää tunnonkoulutusharjoitteiden lisäksi tietoa käden perifeerisestä hermovauriosta ja sen vaikutuksista käden motoriikkaan ja sensoriikkaan sekä tuntopuutoksen aihettamista riskeistä käden käytölle.
Lapsen käden perifeerisestä hermovauriota ja sen aiheuttamaa tuntopuutosta on tutkittu vähän. Lapsen tunnonkoulutuksen menetelmistä ei löytynyt kirjallisuuskatsauksen avulla
lainkaan tietoa. Aikuisen käden perifeerisen hermovaurion tunnonkoulutus pohjautuu löytämissämme tutkimuksissa A. Lee Dellonin aikasen ja myöhäisen vaiheen tunnonkoulutuksen
mentelmään. Menetelmää hyödynnetään yhä tänäkin päivänä, mutta tunnonkoulutuksen vaikuttavuudesta on rajoitetusti tutkimustietoa.