Opiaatti- ja sekamyrkytyspotilaan hoitotasoinen ensihoito simulaatioharjoituksina
Lautamäki, Minna; Pasma, Mari (2013)
Lautamäki, Minna
Pasma, Mari
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319631
Tiivistelmä
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Ensihoidon koulutusohjelma
Tekijät: Lautamäki Minna & Pasma Mari
Opinnäytetyön nimi: Opiaatti- ja sekamyrkytyspotilaan hoitotasoinen ensihoito simulaatioharjoituksina
Työn ohjaajat: Hakala Satu, Rajala Raija & Roivainen Petri
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: syksy 2013
Sivumäärä: 47 sivua + 4 liitesivua
Teimme opinnäytetyönä kaksi simulaatioharjoitusta Oulun seudun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yksikölle. Harjoitukset ovat suunnattu hoitotason ensihoidon loppuvaiheen opintoihin. Ne käsittelevät opiaatti- ja sekamyrkytyspotilaan sairaalan ulkopuolista ensihoitoa. Koulumme toi esille tarpeen myrkytyksiin liittyvistä harjoituksista, koska aikaisempia harjoituksia niistä ei ollut.
Laatimamme simulaatioharjoitukset perustuvat ajantasaiseen ja tutkittuun tietoon. Lähteet ovat pääasiassa suomalaisia mutta joitain kansainvälisiä artikkeleita on käytetty. Varsinaisia Käypä hoito -suosituksia ei myrkytyspotilaan hoidosta ole. Teoriaosa sisältää olennaiset asiat myrkytyspotilaan hoidosta sekä simulaatiosta. Lisäksi käsitellään lainsäädäntöä, myrkytysten aiheuttaneita lääkeaineita, potilaan järjestelmällistä tutkimista ja hoitoa sekä simulaatio-opetusta ja -oppimista.
Opinnäytetyömme oli tuotekehittelyprojekti. Suunnittelimme harjoitukset koulumme simulaatioskenaarion suunnittelupohjalle. Suunnitelmat sisältävät opiskelijoiden valmistautumisen, oppimistavoitteiden määrittämisen, opettajan suorittamat esivalmistelut, potilastapauksen esitiedot, harjoituksen kulun ja odotetut hoidot sekä jälkipuinnissa käsiteltävät asiat. Suunnitelmien perusteella simulaatio-opetukseen perehtynyt opettaja voi toteuttaa harjoitukset. Tarvittaessa harjoitusten vaikeustasoa voi muokata perustason ensihoitoon tai hoitotyön tarpeisiin.
Ensihoidon opettajamme esitestasi harjoitukset ja antoi niistä kirjallista ja suullista palautetta. Lisäksi testaukseen osallistuneet opiskelijat täyttivät kyselylomakkeen, joka oli laadittu laatukriteerien mukaan. Palautteet olivat pääasiassa positiivisia muutamaa vastausta lukuun ottamatta. Näiden perusteella teimme pieniä parannuksia harjoitusten etenemiseen ja lääkehoitoon. Harjoitukset on otettu käyttöön koululla ja lisäksi ensihoidossa työskentelevät ovat olleet kiinnostuneita hyödyntämään harjoituksia.
Hyödynsaajina ovat harjoituksia käyttävät opettajat, hoitotason ensihoidon opiskelijat sekä myöhemmin myrkytyspotilaat. Opettajilla on käytössään kaksi harjoitusta, jotka ovat helppokäyttöisiä ja joita voi muokata tarpeen mukaan. Opiskelijat pääsevät harjoittelemaan myrkytyspotilaiden vaativaa hoitoa turvallisessa ympäristössä. Opiskelijan siirtyessä työelämään, hänen oman toiminnan kriittinen arviointi säilyy. Tulevaisuudessa myrkytyspotilaat saavat parempaa hoitoa.
Asiasanat: intoksikaatio, ensihoito, hoitotaso, opiaattimyrkytys, sekamyrkytys, simulaatio
Ensihoidon koulutusohjelma
Tekijät: Lautamäki Minna & Pasma Mari
Opinnäytetyön nimi: Opiaatti- ja sekamyrkytyspotilaan hoitotasoinen ensihoito simulaatioharjoituksina
Työn ohjaajat: Hakala Satu, Rajala Raija & Roivainen Petri
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: syksy 2013
Sivumäärä: 47 sivua + 4 liitesivua
Teimme opinnäytetyönä kaksi simulaatioharjoitusta Oulun seudun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yksikölle. Harjoitukset ovat suunnattu hoitotason ensihoidon loppuvaiheen opintoihin. Ne käsittelevät opiaatti- ja sekamyrkytyspotilaan sairaalan ulkopuolista ensihoitoa. Koulumme toi esille tarpeen myrkytyksiin liittyvistä harjoituksista, koska aikaisempia harjoituksia niistä ei ollut.
Laatimamme simulaatioharjoitukset perustuvat ajantasaiseen ja tutkittuun tietoon. Lähteet ovat pääasiassa suomalaisia mutta joitain kansainvälisiä artikkeleita on käytetty. Varsinaisia Käypä hoito -suosituksia ei myrkytyspotilaan hoidosta ole. Teoriaosa sisältää olennaiset asiat myrkytyspotilaan hoidosta sekä simulaatiosta. Lisäksi käsitellään lainsäädäntöä, myrkytysten aiheuttaneita lääkeaineita, potilaan järjestelmällistä tutkimista ja hoitoa sekä simulaatio-opetusta ja -oppimista.
Opinnäytetyömme oli tuotekehittelyprojekti. Suunnittelimme harjoitukset koulumme simulaatioskenaarion suunnittelupohjalle. Suunnitelmat sisältävät opiskelijoiden valmistautumisen, oppimistavoitteiden määrittämisen, opettajan suorittamat esivalmistelut, potilastapauksen esitiedot, harjoituksen kulun ja odotetut hoidot sekä jälkipuinnissa käsiteltävät asiat. Suunnitelmien perusteella simulaatio-opetukseen perehtynyt opettaja voi toteuttaa harjoitukset. Tarvittaessa harjoitusten vaikeustasoa voi muokata perustason ensihoitoon tai hoitotyön tarpeisiin.
Ensihoidon opettajamme esitestasi harjoitukset ja antoi niistä kirjallista ja suullista palautetta. Lisäksi testaukseen osallistuneet opiskelijat täyttivät kyselylomakkeen, joka oli laadittu laatukriteerien mukaan. Palautteet olivat pääasiassa positiivisia muutamaa vastausta lukuun ottamatta. Näiden perusteella teimme pieniä parannuksia harjoitusten etenemiseen ja lääkehoitoon. Harjoitukset on otettu käyttöön koululla ja lisäksi ensihoidossa työskentelevät ovat olleet kiinnostuneita hyödyntämään harjoituksia.
Hyödynsaajina ovat harjoituksia käyttävät opettajat, hoitotason ensihoidon opiskelijat sekä myöhemmin myrkytyspotilaat. Opettajilla on käytössään kaksi harjoitusta, jotka ovat helppokäyttöisiä ja joita voi muokata tarpeen mukaan. Opiskelijat pääsevät harjoittelemaan myrkytyspotilaiden vaativaa hoitoa turvallisessa ympäristössä. Opiskelijan siirtyessä työelämään, hänen oman toiminnan kriittinen arviointi säilyy. Tulevaisuudessa myrkytyspotilaat saavat parempaa hoitoa.
Asiasanat: intoksikaatio, ensihoito, hoitotaso, opiaattimyrkytys, sekamyrkytys, simulaatio