Yrityksen asiakaspalvelupisteiden internetin käytön rajoittaminen
Merimaa, Rain (2013)
Merimaa, Rain
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319563
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoite oli suunnitella ja toteuttaa jokin menetelmä tai tapa, jonka avulla olisi mahdollista rajata yrityksen Pohjoismaissa sijaitsevien asiakaspalvelupisteiden Internetin käytön vain yrityksen sallimille sivustoille. Ennen tätä toteutusta yrityksen asiakaspalvelupisteiden tietokoneiden Internetin käytön rajoittamiseen ei ollut mitään helppoa ja keskitettyä tapaa.
Aluksi työssä käydään läpi yleisesti internetin käytön rajoittamista ja siinä käytettyjä tekniikoita, jotta lukija saisi paremman käsityksen aiheesta. Tämän jälkeen siirrytään käytännön työn pariin.
Yrityksellä on asiakaspalvelupisteitä Pohjoismaissa ja jokaisessa näissä on noin kymmenen työntekijää, joita rajoituksen tulisi koskettaa. Asiakaspalvelupisteillä on myös esimiehiä sekä tietokoneita, joita tämä rajoitus ei tulisi koskettaa. Toteutuksessa päädyttiin käyttämään Squid-nimistä välityspalvelinta ja välityspalvelimet asennettiin erikseen kaikkien asiakaspalvelupisteiden omalle paikalliselle palvelimelle. Toteutuksessa käytettiin avuksi myös Microsoftin ryhmäkäytäntöjä.
Lopputuloksena välityspalvelimet täyttivät annetut vaatimukset, joita olivat muun muassa keskitetyt pääsylistat ja esimiesten pääsy rajoituksen läpi. Koska käytettiin avoimen lähdekoodin ohjelmistoa, rahaa ei kulunut toteutukseen. Toteutus onnistui hyvin ja se on käytössä tällä hetkellä ja sitä tullaan ylläpitämään ja kehittämään jatkossakin.
Aluksi työssä käydään läpi yleisesti internetin käytön rajoittamista ja siinä käytettyjä tekniikoita, jotta lukija saisi paremman käsityksen aiheesta. Tämän jälkeen siirrytään käytännön työn pariin.
Yrityksellä on asiakaspalvelupisteitä Pohjoismaissa ja jokaisessa näissä on noin kymmenen työntekijää, joita rajoituksen tulisi koskettaa. Asiakaspalvelupisteillä on myös esimiehiä sekä tietokoneita, joita tämä rajoitus ei tulisi koskettaa. Toteutuksessa päädyttiin käyttämään Squid-nimistä välityspalvelinta ja välityspalvelimet asennettiin erikseen kaikkien asiakaspalvelupisteiden omalle paikalliselle palvelimelle. Toteutuksessa käytettiin avuksi myös Microsoftin ryhmäkäytäntöjä.
Lopputuloksena välityspalvelimet täyttivät annetut vaatimukset, joita olivat muun muassa keskitetyt pääsylistat ja esimiesten pääsy rajoituksen läpi. Koska käytettiin avoimen lähdekoodin ohjelmistoa, rahaa ei kulunut toteutukseen. Toteutus onnistui hyvin ja se on käytössä tällä hetkellä ja sitä tullaan ylläpitämään ja kehittämään jatkossakin.