Kaikki (o)saa soittaa : Kehittämissuunnitelma Tempo-orkesteritoiminnan liittämiseksi osaksi joustavaa koulupäivää
Nygård, Taru (2013)
Nygård, Taru
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219500
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastelen monikulttuurisen ja lähtökohdiltaan sosiaalisen Tempo-orkesterin toimintaa sekä musiikkiharrastuksen vaikutuksia lapsen kehitykseen. Tempo-orkesterin toiminnan lähtökohtana on kehittää musiikin avulla eritaustaisten lasten vuorovaikutusta ja tarjota musiikin harrastamisen mahdollisuus tasavertaisesti kaikille lapsille. Keskeinen osa työtä on kehittämissuunnitelma Tempo-orkesterin liittämiseksi osaksi joustavan koulupäivän harrastustoimintaa.
Työni teoriaosuudessa käsittelen musiikin vaikutuksia lapsen kehityksen eri osa-alueisiin. Tutkimustiedon pohjalta olen pyrkinyt selvittämään, mitä kaikkea muuta, kuin pelkän instrumentin hyvän hallinnan, musiikinharrastus voi lapsen elämään tarjota. Pohdin myös sitä, miten lapsen sosiaalinen kehitys vaikuttaa elämänhallintaan ja voiko musiikkiharrastus osaltaan vaikuttaa ennaltaehkäisevästi lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn. Lisäksi esittelen joustavan koulupäivän toimintamallin sekä Tempo-toiminnan lähtökohdat ja toiminnan tavoitteet. Kehittämissuunnitelmaa varten olen haastatellut eri tasoilla Tempo-toiminnassa mukana olevia tahoja. Haastatteluissa esille tulleiden seikkojen, sekä työkokemukseni Tempo-opettajana, pohjalta olen pyrkinyt laatimaan mahdollisimman hyvin kaikki toiminnan osapuolet huomioivan suunnitelman Tempo-toiminnan sovittamiseksi osaksi kouluissa tarjottavaa harrastustoimintaa.
Musiikkiharrastuksella on sosiaalisen työn välineenä paljon mahdollisuuksia. Musiikkiharrastus kehittää lapsen kognitiivisia ja motorisia taitoja sekä tunneherkkyyttä. Erityisesti ryhmätoimintana musiikkiharrastus kehittää lapsen sosiaalisia taitoja. Kaikki nämä taidot ovat tärkeitä taitoja elämänhallinnan oppimisessa. Tempo-toiminnan kaltaisella musiikin harrastustoiminnalla on paljon tilausta nyky-yhteiskunnassamme. Lisäämällä yhteystyötä ja selkeyttämisellä käytännön seikkoja saadaan toimintaa laajennettua ja kehitettyä edelleen.
Toivon, että työni myötä pystyn korostamaan musiikkiharrastuksen merkitystä lapsen hyvinvoinnille ja sen mahdollisuuksia sosiaalisen työn välineenä. Uskon, että työstä on hyötyä Tempo-toiminnasta kiinnostuneille ja muille musiikin harrastustoiminnan parissa työskenteleville.
Työni teoriaosuudessa käsittelen musiikin vaikutuksia lapsen kehityksen eri osa-alueisiin. Tutkimustiedon pohjalta olen pyrkinyt selvittämään, mitä kaikkea muuta, kuin pelkän instrumentin hyvän hallinnan, musiikinharrastus voi lapsen elämään tarjota. Pohdin myös sitä, miten lapsen sosiaalinen kehitys vaikuttaa elämänhallintaan ja voiko musiikkiharrastus osaltaan vaikuttaa ennaltaehkäisevästi lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn. Lisäksi esittelen joustavan koulupäivän toimintamallin sekä Tempo-toiminnan lähtökohdat ja toiminnan tavoitteet. Kehittämissuunnitelmaa varten olen haastatellut eri tasoilla Tempo-toiminnassa mukana olevia tahoja. Haastatteluissa esille tulleiden seikkojen, sekä työkokemukseni Tempo-opettajana, pohjalta olen pyrkinyt laatimaan mahdollisimman hyvin kaikki toiminnan osapuolet huomioivan suunnitelman Tempo-toiminnan sovittamiseksi osaksi kouluissa tarjottavaa harrastustoimintaa.
Musiikkiharrastuksella on sosiaalisen työn välineenä paljon mahdollisuuksia. Musiikkiharrastus kehittää lapsen kognitiivisia ja motorisia taitoja sekä tunneherkkyyttä. Erityisesti ryhmätoimintana musiikkiharrastus kehittää lapsen sosiaalisia taitoja. Kaikki nämä taidot ovat tärkeitä taitoja elämänhallinnan oppimisessa. Tempo-toiminnan kaltaisella musiikin harrastustoiminnalla on paljon tilausta nyky-yhteiskunnassamme. Lisäämällä yhteystyötä ja selkeyttämisellä käytännön seikkoja saadaan toimintaa laajennettua ja kehitettyä edelleen.
Toivon, että työni myötä pystyn korostamaan musiikkiharrastuksen merkitystä lapsen hyvinvoinnille ja sen mahdollisuuksia sosiaalisen työn välineenä. Uskon, että työstä on hyötyä Tempo-toiminnasta kiinnostuneille ja muille musiikin harrastustoiminnan parissa työskenteleville.