Näytä suppeat kuvailutiedot

Miten tuon itseni markkinoille? : Digitaalinen markkinointi, asiakastyö ja verkostot käyntiin

Taipale, Sari (2013)

dc.contributor.authorTaipale, Sari
dc.date.accessioned2013-12-04T07:15:51Z
dc.date.available2013-12-04T07:15:51Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2013120419845
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/67312
dc.description.abstractTämän opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella markkinoille tulemista Suomessa tekstiilisuunnittelijana. Markkinoille tulemisella tarkoitetaan suunnittelijan itsensä lanseeraamista. Sitä käsitellään freelancerin näkökulmasta, freelancerin tarkoittaessa tässä tapauksessa pienyrittäjä-suunnittelijaa, joka työskentelee omassa yrityksessään myyden pääsääntöisesti yritysasiakkaille tuotteitaan tai palveluitaan. Markkinoille tuloa tarkastellaan erityisesti digitaalisen markkinoinnin välityksellä. Opinnäytetyö tehdään kirjoittajan oman yrityksen näkökulmasta, omiin kokemuksiin perustuen. Omat kokemukset ovat avainasemassa siksi, että freelance-tekstiilisuunnittelijan työstä on hyvin vähän suomeksi kirjoitettua tietoa. Kokemusta tukevaa faktaa haetaan alan kirjallisuudesta, verkkoartikkeleista ja haastatteluista. Koska aihealueen muutosvauhti on kova, lähdeaineistona käytetään mahdollisimman tuoreita kirjoja ja muuta aineistoa digitaalisesta markkinoinnista, brändin rakentamisesta, sosiaalisesta mediasta, asiakkuuksista ja karismasta. Aluksi opinnäytetyössä perehdytään markkinoille tulemiseen omien verkkosivujen tekemisen ja markkinointikanavien valitsemisen avulla. Kun sivut ja kanavat ovat toiminnassa, tuloksia mitataan ja näin kerätään ensimmäiset tiedot mahdollisista asiakkaista. Tutkimuksellisessa osiossa perehdytään konkreettiseen asiakastyöhön ja asiakasprofilointiin. Profilointia valotetaan alan asiantuntijan haastattelulla. Toiminnallisessa osuudessa perustetaan kuosigalleria kirjoittajan verkkosivuille asiakaskäyttöä varten. Lopuksi pohditaan suunnittelijan työtä asiantuntijahaastattelun avulla. Työtä täydentää Metropolia Ammattikorkeakoulusta vuosina 2009-2013 valmistuneille tekstiilisuunnittelijoille tehty työllistymiskysely. Tässä opinnäytetyössä pääroolissa on asiakastiedon hyödyntäminen suunnittelijan työssä digitaalisen markkinoinnin sekä asiakasprofiloinnin näkökulmista. Työn uutuusarvona on digitaalisen markkinoinnin kasvava merkitys tekstiilisuunnittelijan työssä sekä tekstiilisuunnittelijan työssä menestyminen uran alkutaipaleen niukoista resursseista huolimatta.fi
dc.description.abstractThe objective of this Thesis was to examine coming into the market as textile designer in Finland. Coming into the market was seen as launching the designer herself. The subject was examined from the freelancer point of view. In this case the freelancer stood for an entrepreneur designer working in her own company and selling her products and services to her customers. Coming into the market is especially examined via digital marketing. This Thesis did not have a mandator but it was written from the designer’s point of view based on the designer’s own experiences. There was very little written material to be found on the subject in Finnish and therefore own experiences in this thesis were in key position. Additional facts from literature, internet articles and interviews were used to anchor the subject. Since the change in the examined area is proceeding rapidly, the list of references covered the latest books and other material on digital marketing, branding, social media, customerships and charisma. Coming into the market by creating one’s own web pages and selecting channels for digital marketing was examined as one optional strategy. The web pages and the selected channels up and running enabled measuring results and gathering the first information on possible customers. The customers and customer profiling were researched in detail. The profiling was made concrete through a specialist interview. The functional implementation was to create a print gallery to her website for customer use. Finally, the demands of designer work were examined by a specialist interview. A survey conducted among textile designers graduated during 2009-2013 from the Helsinki Metropolia University of Applied Sciences measured the employment rate to be low. Using customer information, digital marketing and customer profiling as tools in designer work are in the main role in this Thesis. The novelty value is the growing emphasis of digital marketing in designer work as well as succeeding in a textile designer’s work despite limited resources, at the beginning of the career.en
dc.language.isofin
dc.publisherMetropolia Ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleMiten tuon itseni markkinoille? : Digitaalinen markkinointi, asiakastyö ja verkostot käyntiinfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/200
dc.organizationMetropolia Ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationMetropolia Ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordmuotoilu
dc.subject.keywordtekstiilisuunnittelu
dc.subject.keywordmarkkinointi
dc.subject.keywordfreelancer
dc.subject.keywordbrändi
dc.subject.keywordverkostoituminen
dc.subject.specializationTekstiilisuunnittelu
dc.subject.degreeprogramfi=Muotoilu|sv=Formgivning|en=Design|
dc.subject.disciplineMuotoilu


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot