Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vapaaehtoisena varhaiskasvattajana : Päiväkerho-ohjaajien näkemyksiä sosioemotionaalisten ja kognitiivisten tavoitteiden toteutumisesta

Pahkala, Annukka (2013)

 
Avaa tiedosto
Annukka_Pahkala.pdf (631.4Kt)
Lataukset: 


Pahkala, Annukka
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219495
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyöni tavoitteena on selvittää vapaaehtoisten päiväkerho-ohjaajien kokemuksia lapsen yksilöllisen kasvun ja kehityksen tukemisen mahdollistumisesta Suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistyksen päiväkerhoissa. Tutkimuskysymykseni on: millaisia näkemyksiä vapaaehtoistoimijoilla on päiväkerhotoiminnasta 4-6-vuotiaiden lasten sosioemotionaalisen ja kognitiivisen kehityksen tukijana?

Teoreettinen ja käsitteellinen viitekehys:
Opinnäytetyöni teoreettisen viitekehyksen muodostavat: avoin varhaiskasvatus, vapaaehtoistyö, 4-6-vuotiaan lapsen sosiaalinen, emotionaalinen ja kognitiivinen kehitys sekä leikki. Näiden lisäksi tutkimustehtäväni kannalta keskeinen käsite on rauhanyhdistysten päiväkerhotoiminta.

Metodologinen esittely:
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto on kerätty viitenä teemahaastatteluna ja analysoitu sisällönanalyysin avulla.

Keskeiset tulokset ja johtopäätökset:
Haastatteluaineiston perusteella päiväkerhossa tapahtuva lapsen sosioemotionaalinen ja kognitiivinen kasvu toteutuu ensisijaisesti ryhmätoiminnassa. Päiväkerho-ohjaajat kokevat lapsuuden ainutlaatuisena ja arvokkaana elämänvaiheena ja haluavat vaalia varhaiskasvatuksen tärkeintä tehtävää, pienten lasten tasapainoisen kasvun, kehityksen ja oppimisen edistämistä. Päiväkerhotyö näyttäytyy avoimia varhaiskasvatuspalveluja täydentävänä toimintamuotona.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste