”Joo, onhan se tietyllä lailla vähän semmonen viikon kohokohta lapsille” : Sosionomiopiskelijoiden järjestämän Muksupiirin merkityksellisyys osallistujaperheille
Roivainen, Henna; Stenius, Noora (2013)
Roivainen, Henna
Stenius, Noora
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319688
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää, millainen merkitys opiskelijoiden ohjaamalla ja Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun järjestämällä Muksupiirillä on osallistujaperheille. Halusimme myös selvittää millainen tarve Muksupiirin kaltaiselle avoimelle toiminnalle on Kemissä. Muksupiiri on meille ennestään tuttu, koska olemme toimineet toiminnassa ohjaajina. Muksupiiristä ei myöskään ole tehty opinnäytetyötä ja sen vuoksi valitsimme Muksupiirin aiheeksemme.
Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksen ja avoimen varhaiskasvatuksen teoriasta. Keskityimme teoriassa meidän mielestämme avoimen varhaiskasvatuksen pääkohtiin, joita ovat vuorovaikutus, leikki, kasvatuskumppanuus, vanhempien välinen vertaistuki ja lapsilähtöisyys. Opinnäytetyömme sisältää perustietoja Muksupiiristä. Tutkimuksemme on laadullinen, joten opinnäytetyömme sisältää teoriaa laadullisesta tutkimuksesta ja sen analysoinnista.
Hankimme tietoa toteuttamalla ryhmähaastattelun Muksupiirin osallistujaperheiden vanhemmille. Haastattelussa oli neljä vanhempaa. Haastattelimme ryhmähaastattelun lisäksi Muksupiirin kehittäjää Sari Leppälää. Häneltä saimme tietoja esimerkiksi siitä, miksi Muksupiiri on syntynyt.
Opinnäytetyömme tuloksissa tuli ilmi, että Muksupiiri on tärkeä osallistujilleen, niin lapsille kuin aikuisillekin. Vanhemmat arvostavat Muksupiirin erilaisia vuorovaikutussuhteita, monipuolisia leikkejä ja muuta toimintaa, opiskelijoiden intoa ja muiden vanhempien seuraa. Perheet haluaisivat, että Kemissä olisi enemmän avoimia palveluita lapsiperheille.
Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksen ja avoimen varhaiskasvatuksen teoriasta. Keskityimme teoriassa meidän mielestämme avoimen varhaiskasvatuksen pääkohtiin, joita ovat vuorovaikutus, leikki, kasvatuskumppanuus, vanhempien välinen vertaistuki ja lapsilähtöisyys. Opinnäytetyömme sisältää perustietoja Muksupiiristä. Tutkimuksemme on laadullinen, joten opinnäytetyömme sisältää teoriaa laadullisesta tutkimuksesta ja sen analysoinnista.
Hankimme tietoa toteuttamalla ryhmähaastattelun Muksupiirin osallistujaperheiden vanhemmille. Haastattelussa oli neljä vanhempaa. Haastattelimme ryhmähaastattelun lisäksi Muksupiirin kehittäjää Sari Leppälää. Häneltä saimme tietoja esimerkiksi siitä, miksi Muksupiiri on syntynyt.
Opinnäytetyömme tuloksissa tuli ilmi, että Muksupiiri on tärkeä osallistujilleen, niin lapsille kuin aikuisillekin. Vanhemmat arvostavat Muksupiirin erilaisia vuorovaikutussuhteita, monipuolisia leikkejä ja muuta toimintaa, opiskelijoiden intoa ja muiden vanhempien seuraa. Perheet haluaisivat, että Kemissä olisi enemmän avoimia palveluita lapsiperheille.