Mainonnan uudet interaktiiviset teknologiat : Digitaalinen ulkomainonta
Koppeli, Lasse (2013)
Koppeli, Lasse
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419906
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutustutaan ulkomainonnan uusiin interaktiivisiin teknologioihin. Tarkoituksena on käydä läpi tekniikkaa, ohjelmointia sekä käytössä olevia laitteita ja niiden mahdollisuuksia. Tämä työ on lähtöisin kirjoittajan kiinnostuksesta mainontaan, ja sen uuteen interaktiiviseen puoleen.
Opinnäytetyö toteutetaan rakentamalla perusta, jonka aikana käydään läpi yleisimpiä syöttö- ja tulostuslaitteita. Sen jälkeen keskitytään laitteiden ja sensoreiden yhteiskäytön mahdollistaviin ohjelmointikieliin sekä Arduino-tietokoneeseen ja ohjelmointiympäristöön. Arduinoon tutustutaan käytännön kokemusten kautta. Työssä käydään läpi olemassa olevaa tekniikkaa hyödyntäviä ulkomainonnan laitteita sekä tutustutaan interaktiivisen ulkomainonnan tulevaisuuden mahdollisuuksiin. Lopuksi kirjoittaja käy läpi olemassa olevien tekniikoiden tarjoamia mahdollisuuksia omasta näkökulmastaan.
Kirjoittajan tarkoituksena on antaa silmäys digitaalisen ulkomainonnan osa-alueeseen, jossa kuluttaja on interaktiossa mainoksen kanssa. Työ sopii digitaalisesta ulkomainonnasta ja fyysisestä tietojenkäsittelystä kiinnostuneille.
Opinnäytetyö toteutetaan rakentamalla perusta, jonka aikana käydään läpi yleisimpiä syöttö- ja tulostuslaitteita. Sen jälkeen keskitytään laitteiden ja sensoreiden yhteiskäytön mahdollistaviin ohjelmointikieliin sekä Arduino-tietokoneeseen ja ohjelmointiympäristöön. Arduinoon tutustutaan käytännön kokemusten kautta. Työssä käydään läpi olemassa olevaa tekniikkaa hyödyntäviä ulkomainonnan laitteita sekä tutustutaan interaktiivisen ulkomainonnan tulevaisuuden mahdollisuuksiin. Lopuksi kirjoittaja käy läpi olemassa olevien tekniikoiden tarjoamia mahdollisuuksia omasta näkökulmastaan.
Kirjoittajan tarkoituksena on antaa silmäys digitaalisen ulkomainonnan osa-alueeseen, jossa kuluttaja on interaktiossa mainoksen kanssa. Työ sopii digitaalisesta ulkomainonnasta ja fyysisestä tietojenkäsittelystä kiinnostuneille.