Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

VERKKO-OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN Tutoropettajien ja asiantuntijoiden näkökulmista

Natunen, Tuomo (2021)

 
Avaa tiedosto
Tuomo.Natunen.pdf (721.2Kt)
Lataukset: 


Natunen, Tuomo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201091120
Tiivistelmä
Verkko-oppimisympäristö mahdollistaa opiskelijalle nykyaikaisen ajasta ja paikasta riippumattoman oppimisen käyttäen monipuolisia digitaalisia työvälineitä apunaan näissä opiskelu- ja oppimiskokemuksissa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvata tutoropettajien ja asiantuntijoiden näkökulmia työpaikan verkko-oppimisympäristön kehittämiseksi. Tämä tutkimus- ja kehittämistyön tilaajana on Savon koulutuskuntayhtymän ylläpitämän Savon ammattiopiston liiketalouden osaamispoolin Kuopion yksikkö. Tässä opinnäytetyössä tutkimusongelmat tiivistyivät kolmeksi tutkimuskysymyksiksi, joiden avulla selvitettiin, millainen on verkko-oppimisympäristön nykytila, miten verkko-oppimisympäristöä tulee kehittää sekä mitä haasteita ja mahdollisuuksia verkko-oppimisympäristö luo.

Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys esittelee Savon koulutuskuntayhtymän organisaationa, tarkastelee verkko-oppimisympäristön tarjoamia mahdollisuuksia sekä havainnollistaa tutoropettajan työnkuvaa. Tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta teemahaastattelemalla sekä tutoropettajia että asiantuntijoita, jotka käyttävät ja kehittävät työssään verkko-oppimisympäristöä. Saaduista tutkimustuloksista rakennettiin verkko-oppimisympäristön kehittämisen toimintamalli verkko-oppimisympäristön muutoksen aikaansaamiseksi ja toimivan ratkaisun viemiseksi käytäntöön tilaajan toiveiden mukaisesti.

Tämän tutkimuksen keskeisimpiä tutkimustuloksia olivat uuden verkko-oppimisalustan käyttöönottaminen tai vaihtoehtoisesti jo käytössä olevan verkko-oppimisalustan kehittäminen toimivammaksi ja yhtenäisemmäksi. Tutkimustuloksissa korostettiin myös opettajien tietoteknisten valmiuksien kehittämistä erilaisten koulutuksien avulla, jolloin voidaan toteuttaa yhteisiä opetustoteutuksia. Tutkimustuloksissa tuodaan ilmi opiskelijoiden digivalmiuksien kehittämistä vastaamaan verkko-oppimisympäristössä toimimiseksi ja heidän käytössään olevien digilaitteiston ajantasaisuuden ja kattavuuden merkitystä. Näiden tutkimustuloksien pohjalta laadittiin tilaajalle verkko-oppimisympäristön kehittämisen toimintamalli. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että verkko-oppimisympäristön kehittämistyön toimintamallin siirtäminen työelämään vaatii taloudellisia ja ajallisia resursseja sekä yhteistyötä eri toimijoiden välillä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste